onsdag 12 februari 2014

Sköna maj!


Idag när jag satt och letade efter en speciell bild så hittade jag den här.
Först visste jag inte riktigt var det var taget.
Jag har stått vid vårt staket på baksidan av trädgården och
tagit kortet ner mot sjön, ett av våra gamla päronträd i förgrunden.
Visst ser det härligt ut!

Jag fortsatte att titta på mina bilder tagna i maj förra året.
Här är ett urval om ni vill se!
Några har jag nog visat tidigare, men inte alla.


Jag hade glömt hur vacker vårt Mirabelle-träd blommade.


En bukett smörblommor kan man plocka i maj månad!


Tomatplantan har börjat blomma!


Jag köpte en vacker Hortensia, som jag senare planterade ut i trädgården.
Undrar om den har klarat vintern!?


Vi hade kråkbo i en hålighet i ett av päronträden.
Det turkosfärgade som lyser är ett kråkägg.
Ser ni ögat på kråkan, som ligger där och ruvar?
Det ser ut som om de ska hålla till där i år också.
Vi ser kråkor sitta där utanför varje dag.


Den gula buskrosen på stam lever fortfarande,
den har fått övervintra i verandan och ser ut att leva fortfarande.


Den här pärlhyacinten hade jag planterat ut.
Visst har man glädje av den i mer än ett år!


Så här kan soluppgången se ut där vi bor!
Sjön lyser gul till vänster om lagården (mjölkfabriken).



Tulpanerna blommar i maj.


Längs vägkanterna hittade jag vårblommor som blev en liten bukett.


Ett mystiskt besök i rabatten.
Kejsarkronan, som jag inte har en aning om var den kommer ifrån!!!


Bellis, tusenskönan, som många tycker är ett ogräs i gräsmattan.
För mig får den gärna vara där!


Om maskrosen bör vara i gräsmattan kan väl diskuteras,
men visst är den vacker!?


Till sist (om ni har orkat titta på alla bilder)
en bild på Julie som förhoppningsvis får uppleva sin tionde födelsedag i maj!

Visst längtar vi till sköna maj!

15 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det är som vanligt igen (förra inlägget), man blir ju så förtvivlad när ens små varelser inte mår bra. Vi har en katt nu som har ont i halsen och det var veterinären igår och penicillin och kanske att han verkar lite bättre idag. Men det är inte som vanligt. Jag håller med dig om det, man vill ha det som vanligt.

    Vilka fantastiska bilder och päronträdens blomning är lite underskattad för när dom blommar som på din bild då slår dom det mesta!

    Snart är vi där!

    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Åh det där gav mig härligt hopp om ljusare, grönare tider och hopp om livet! Underbara kort!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Men kära du, här tappade jag andan av längtan efter maj-månad!
    Jag som tyckte det var härligt att se små, små knoppar av blåsippor i går, jag inser ju nu att
    det är bra mycket som ska hända i naturen innan det är sköna Maj!
    Vilka ljuvliga foton!
    kram M.E

    SvaraRadera
  4. Ååå så mange nydelige bilder av vakkre trær og blomster , så flott ! Ja tenk du , plutselig er det Mai måned igjen og det gleder vi oss til ! Det skal bli så bra !!! Det er rart å tenke på at alt skal bli så forandret på så kort tid . Fin kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  5. Åhhh åhh åhh säger jag bara! När jag kom till bilden av det blommande Mirabelleträdet utbrast jag "herregud!" så himla vackert det är i maj. Så himla vackert det är i er trädgård och runt omkring. Så himla fantastiskt att vi har dessa fyra årstider, alldeles lagom långa för att man ska hinna glömma och börja längta och åter njuta när de ljuva månaderna återkommer. Helt otroligt, man blir helt lyrisk! Och vilken himla bra slutkläm om Julies födelsedag där sist, såklart hon ska fira då!! Puss å kram!

    SvaraRadera
  6. Snart är vi där, skönt. Härliga foton. Man längtar dit.
    Kram Solveig

    SvaraRadera
  7. Herregud så fina foton.........
    Det kan du ju inte visa nu när man längtar som mest efter denna tiden............åh, varför gör du så här.................nu skojar jag med dig hoppas jag du förstår.
    Men så ljuvliga bilder
    Du har verkligen fångat det vackra på bild.

    Ha det bäst min vän
    Anneli

    SvaraRadera
  8. Den här sortens bilder behövde jag verkligen som tröst idag. Vi har haft snöfritt ett tag och det har nästan känts som vår. I morse när jag vaknade så vräkte snön ner. Jag kände för att dra täcket över huvudet. Ha det bra

    SvaraRadera
  9. Ojoj, vad många må bra-bilder du bjuder på idag.. Underbart..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Härligt fina vårbilder! Tack
    Hälsningar Tova

    SvaraRadera
  11. Jag ÄLSKAR dina bilder, jag ÄLSKAR våren, JAG LÄNGTAR EFTER VÅREN... SOMMAREN: I år ska vi väl försöka se till att vi ses också!!! =O) kram jaja ♥

    SvaraRadera
  12. Åååå....vilka härliga bilder!
    Men hos oss dröjer det ju innan det blommar så vackert, inte maj, kanske midsommar :)
    Gulligaste bilden längst ner ♥
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Det är har gått en tid sen jag senast var in på din blogg.
    Ljuvliga bilder som alltid och Julie är så söt!
    Ha en trevlig alla hjärtans dag!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  14. Nu fick man en liten vårkick mitt i gråvädret. Kan det verkligen bli så här igen ? Underbara maj månad. Mysigt att se Julie bli piggare. I maj fyller vår Ajax 13 år, tonårsgrabben.
    Ha en fin helg . Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt ögongodis med alla vackra bilder, idag är det ofattbart att det bara kan bli så fint i krukor och naturen. Och kråkboet! Åhh så jag önskade att få ta del av en kråkfamiljs liv, och de är ju så kloka.
    Jaa, jag önskar innerligt att Julie får en fin födelsedag i maj och därefter många, många fler dagar!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!