lördag 22 februari 2014

Ostkakefika


Sent i går kväll blev vi bjudna till det som vi kallat "Slottet".
Ett hus byggt på 1860-talet.
Eftersom det var första gången efter inflyttningen
så gällde det att hitta på en inflyttningspresent.
Då är det inte så dumt att ha hemlagad Mirabellemarmelad och ge bort en burk.
Den passade bra till den goda hemlagade ostkakan vi blev bjudna på.

Efter en lång stund  med mat och prat vid köksbordet gick vi en rundvandring i huset.
Särskilt länge stannade vi till i "salen"
Jag frågade lite försynt om jag fick fota de fina väggmålningarna
och det gick bra.
Dessa ville jag absolut fota och jag nöjde mej med dem.
Fast nu ångrar jag att jag inte tog en bild på den fantastiska takmålningen också.
Inte tror man att det kan finnas sådana här utsmyckningar
i en "vanlig" mangårdsbyggnad.
Visserligen hade de säkert pigor och drängar
 för köket var från början utrustat med fållbänkar.
Alla väggar i salen är täckta med dessa målningar
med olika motiv i mitten på varje "tavla".
Dessa är helt i original och som ni ser
mycket väl bevarade.

Kalmar Länsmuseeum har varit inblandad i renoveringen.
De vet inte vem konstnären är.
Hur som helst var huset mycket fint renoverat med
mycket av det gamla bevarat.
Så fint att se att man är rädd om det gamla,
men ändå kan få det att fungera ihop med det moderna.


13 kommentarer:

  1. Yes jag gissade rätt! Eller nästan, jag gissade på att du fotade takmålningen - eftersom jag faktiskt missat att där finns väggmålningar också! Häftigt! Den med ekorna var vacker, tycker jag. Så stillsam. Åh vad roligt att ni varit där, är bara lite avis! ;-) Jag blev så glad idag för att ni har sol och att ni skulle dit :-) Stor kramis!

    SvaraRadera
  2. Så underbart fina! Vilken skatt! Det är härligt när man kan behålla det gamla. Är glad att vi ännu inte tapetserat över originaltapeterna i vårt hus. Det ligger nya o väntar, men det är ingen brådska,,,, tanken var att det skulle vara klart när vi flyttade tillbaks, men vi drog ju iväg tillbaks tidigare (december ist för mars) och det går ju bra ändå...
    Ja nu är det ganska lugnt här hemma,,, lite småförkylt... men lite frön har jag fått i jord i alla fall. Har ännu inte knåpat ihop nån ny blogg, den finns bara "i huvet" ännu....
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Ojj neimen du verden så flott da ! Åå du skulle tatt flere bilder for det er så moro å se de riktig fine gammle husene . Fin kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  4. WOW! Det var en häftig tapet! Vilken intressant hus att få titta in i. Jag älskar gamla hus och gårdar. Ja, till och med gamla lador :o)

    Inte ska du tänka på det du inte fått gjort. Allt man inte gjort just den dagen kan man göra en annan dag. Precis som din dotter säger. Här hos mej är det så rörigt nu så du skulle bara se. Rörigt = att man gjort nåt man tycker är roligare än att städa brukar jag säga :o)

    Må så gott!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  5. Tänk vad som kan dölja sig för utomstående... Vackra väggmålningar! Kul att ni fick se dem.

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Vilket spännande hus med vackra målningar! Roligt att få bli guidade genom ett "slott"! Fast jag tror ni har det mysigare hemma hos er:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Verkligen roligt att målningarna finns bevarade! Nu vet jag ju inte riktigt var du bor, men nog är det i trakterna där mina rötter finns. Det kan ju varit någon av mina släktingar som varit piga där och sovit i en av de där fållbänkarna som fanns i köket!
    Historiens vingslag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  8. Fint att de bevarat de gamla väggmålningarna och skoj att ni blev inbjudna, så du fick se dem.

    SvaraRadera
  9. Ja det var en bra inflyttningspresent, 'äkta vara' är bäst !
    Men snälla nån så vackra målningar, ja ett speciellt hus att bo i. Så kul för er att få besöka.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Så roligt att få titta in här på din fina blogg.
    Ha en bra söndag!
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Wow att ha så fina takmålningar i sitt hus. Och bra att man tagit tillvara dem på ett så fint sätt. det är en skatt.
    Hoppas din helg blev toppen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Bra present! Känn alltid mer personligt och kärleksfullt med nåt hemmagjort. Det låter som en spännande husesyn.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Ostkaka, så gott!! Mirabeller...var inte det dom där små gula frukterna som såg ut som små plommon? inte visste jag att man kan göra sylt på dem, spännande!
    Så vackra målningar! underbart att de får bli kvar, vilken skatt!!
    Hoppas lilla Julie mår bra!
    Ha det gott!!
    kramar lisa

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!