onsdag 19 februari 2014

Lite för tidigt eller sent!?

I höstas köpte jag en kartong med lökväxter.
Eftersom vi hittade en trasig zinkhink i naturen!
använde jag mej av den som planteringskärl!
Den har stått i verandan hela vintern.
Det dröjde inte länge innan det började spira och grönska.
Den milda vintern satte fart på lökarna tidigt.
Nu börjar de första påskliljorna slå ut! 
Det ser ut att komma tulpaner också.


Påsken kommer visst inte förrän i april i år!

Lite väl sent blev mitt förkläde, som skulle varit klart till jul färdigt.
Tidsoptimist är jag alltid före jul.
I sista stund insåg jag att jag inte skulle hinna
och slängde undan det tillklippta tyget.
Jag tog tag i det häromveckan och gjorde klart det.
 
 


Nu hänger det klart på min handdukshängare i köket
redo att användas.
Tyget är ett gammalt hemvävt lakan
hopsytt för hand på mitten.
Det var slitet så jag tog den bästa biten.
Till korsstygnsbroderiet hade jag stramalj till hjälp.


Lagom klar till en födelsedag framöver blev kudden jag virkat i mormorsrutor.

Nu har jag vittjat brevlådan och  idag kom min nya kotte!
Nu ska den snabbt ner i jorden!

Du som inte upptäckt att jag har en utlottning,
av just kottar till Femöring,
 skriv en kommentar till förrförra inlägget så är du med!
 
 


11 kommentarer:

  1. Vad flitig du är, virkar, syr och planterar.
    Får ju (nästan dåligt samvete när jag tänker på vad jag gör) ingenting!
    Fint med påskliljor redan nu........och i en
    n stor spann dessutom.
    Ska ta mig i kragen och försöka plantera om mina pelargoner en dag.........................

    kramr från mig
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Åh! Så fint förkläde, kudde och blommor! Flitens lampa lyser verkligen hos dej! Så härligt! Det inspirerar. Minns att min svärmor alltid hade femöringsblommor tidigare. Hon hade dem i jordkällaren på vintern. En sån där källare med lucka i golvet. Vi har en sån också. Men använder den inte numera.

    Ha det gott!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  3. Men så fint det våras i zinkhinken! Härligt! Ha en riktigt fin kväll. KRAM

    SvaraRadera
  4. Härligt med en fin vårhink! I min zinkhink sitter det fortfarande en liten gran med ljusslinga och den står fastfrusen ute på gården.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  5. Då får jag väl erkänna att i min zinkhink står det nog sommarblommor som skulle ha kastats för länge sedan! Ska tänka på din zinkhink i höst och se till att det kommer ner några lökar i den.
    Fina mormorsrutor och riktigt snyggt förkläde.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  6. Såg att de sålde påskliljor i blomsteraffären idag så du är nog helt rätt i tiden. Din virkade kudde var jättefin så fint med det turkosa till det svarta. Ha en bra kväll Karin

    SvaraRadera
  7. Så nydelig forkle og pute !!! Forklet er kjempe søtt !!! Ny kotte , er det av Femøring ? Sinkbøtten med løkene er kjempekoselig og en god ide . Fin kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  8. Vad fint det är med vårblommor i zink :) Och mormorsrutor! Jag har blivit helt besatt av att virka dem :) Varm kram!

    SvaraRadera
  9. Din zinkhink får fem guldstjärnor! Den går ju bara rakt in i hjärtat.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Vilken superläcker kudde och förklädet var också jättefint. Det blir ibland ett och annat UFO i nå´n låda här också.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Åh vad härligt med hinken och påskliljorna. Precis vad man behöver just nu. Förklädet blev charmigt och kudden tror jag säkert går hem :-) Japp du är flitig, minsann! Kramis!

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!