lördag 8 februari 2014

Helg igen

Trots instängdhet och konstiga dagar rullar tiden på.
Det är helg igen.
Jag ser på min orkidé att tiden går, för nu har den börjat blomma.
För två veckor sedan när Julie blev sjuk var det bara knoppar.

 
Nu har den första blomknoppen slagit ut.
 
 


Mina julamaryllis blommar lite här och var i mina fönster.
Den här blommar med sin andra blomstjälk
och med inte mindre än sex klockor.
På bilden syns att snön håller på att försvinna utanför köksfönstret.


Så klart kunde jag inte motstå en kruka med pärlhyacinter.
Vi hade hundvakt igår kväll
och passade på att handla förnödenheter.
Något vackert att titta på är också nödvändigt.
Om ni undrar över krukan,
så har jag målat den själv, porslinsmålning.


Någon undrade vad det var för virkning jag påbörjat.
Det ska bli en duk.
Jag har den inte riktigt klar än, men visar en gammal jag gjort.
Ett favoritmönster.
Jag vet att det är långt ifrån trendigt att virka dukar.
Men det är avkoppling.


Annan avkoppling blev det häromdagen när den här tidningen damp ner i brevlådan.
Nu drömmer jag om vår och sommar!

7 kommentarer:

  1. Vilken vacker kruka du målat! Jag målade också porslin en gång i tiden, gick på kurs i Västervik i min ungdom. Mystiskt väder i dag, sol och moln om vartannat!
    Melody skickar en stor puss till Julie!
    kram M.E

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker kruka. Du är jätteduktig på att måla.
    Jag gillar virkade dukar. Det är inte omodernt (tror jag). Många som gillar lantlig inredning har virkade dukar.
    Ha en fin lördag och ge en kram till Julie ♥
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Jag blev speciellt förtjust i den med pärlhyacinten och den med tidningen, jättefina! Tidningen såg rolig ut, också. Snart kan man ju börja tänka på trädgård, liksom. Min Hortensia får massa nya blad och jag pysslar om den i väntan på att kunna plantera ut den i sommar :-) Häftigt! Puss till lilla vovvan!

    SvaraRadera
  4. Här blommar också en del orkidéer. Fast jag får inga stora pompösa stänglar som en del. Jag njuter av de enstaka i alla fall. Tänk att ni också haft problem med Julies munveck. Vi fick en liten dos medicin till igår för att vara på den säkra sidan. Nu kör vi utan tratt och det går bra.
    Lite våraning här också och snön har verkligen reducerats .Gräsmattan syns nästan överallt . Jättesöt duk. Fin avkoppling det där.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Å vad kul att du ville visa din virkning. Allt behöver inte vara så himla trendigt tycker jag och man ska göra det man själv har lust att göra. Ha en fortsatt trevlig helg och så får vi se om solen tittar fram i morgon igen Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att vovven börjar bli sitt rätta jag, man blir glad, promenader med Julia känns väl gott nu, du känner väl dig lättare inombords nu.
    Så vårligt det ser ut hos dig, mysigt !!!
    Hos mig inget direkt kul än, men rätt var det är blir det fart 'på kärringen'.
    Må gott njut av semlan . . .
    // Eva

    SvaraRadera
  7. Så nydelige blomster alle sammen ! Begynner det virkelig å bli bart hos dere , du verden ! Her er det svære hauger og lass med snø ! Den duken du har laget er bare helt utrolig nydelig altså ! Det blir spennende å se den nye etter hvert . Er det ikke en liten ugle pute du har på kjøkken sofaen da ??? Den ser så koselig ut ! Kanskje du har laget den ?! Fin søndag til deg ! Her haar vi Morsdag i dag , men vet ikke om det er det i sverige . Klem klem

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!