fredag 24 oktober 2014

Pyssel, göra ljus.


Här på min vedspis hamnar lite av varje, oftast ett tänt ljus.
Det här tända ljuset är inte gjort av mej.
Men sedan när det har brunnit ut sparar jag glaset och stöper ett nytt i det.
Jag förstår att det är nog många som gör mycket mer avancerat.
Men det här räcker för mej,
och nu ska jag visa hur jag går tillväga.

Jag behöver olika glas eller vad man vill göra ljusen i.
Där har fantasin inga gränser.
Givetvis en avsevärd mängd med gamla ljusstumpar, det går åt mer än man kan tro.
Ljusvekegarn, tidningar att skydda spis och bänkar med.
Gryta och en hög konservburk och gärna hållaren från gamla värmeljus.
De första ljusen jag gjorde i år använde jag en liten mutter som tyngd.
Men det funkade inte så bra, svårt att få veken i mitten.


Sedan kom jag på att ett förbrukat värmeljus har en hållare till den lilla veken i mitten.
Den sitter fast med lite klister och jag pillade bort den.
Den lilla kvarvarande veken petade jag bort med en  pincett.
Med en syl eller en strumpsticka kan man sen göra hålet veken satt i stort
så man kan trä i en lagom lång veke.

Använd sedan en tång att klämma fast veken med.
Klipp bort överflödig veke på undersidan. 
Placera hållaren i botten på glaset
och knyt fast veken i lagom höjd runt en grillpinne eller en lång tändsticka.
Pinnen eller stickan ligger lös över kanten.

Den lilla hållaren kan man sätta en klick klister på så den sitter mitt i botten
eller  en klick smältlim.


Placera ut tidningar så nära grytan du kan
och smält sedan ljusstumparna i vattenbad.
Det tar lite tid för stumparna att smälta, vattnet får inte koka för då hoppar burken!!
Den här burken var lätt att hälla ur,
men man får ta det väldigt försiktigt.
Tänk på att stearinet är varmt!

Jag använde en gammal grytlapp att svepa in burken med.
Grytlappen kastade jag sen.
Den var full av torkat stearin!
Jag fyllde glasen i omgångar, på sin höjd ett par cm i taget.
Lät stearinet stelna innan jag hällde på nästa lager.
Man får se till att veken håller sig i mitten.
Fyller man allt på en gång blir det en hålighet vid veken.
Alla gamla vekar och även gammalt sot stannar i botten på burken.
Grytan kommer garanterat att få stearinrester inuti sig,
 så tänk på att använda en gryta som är lätt att göra ren.
Den här var lätt att få bort det mesta av med varmt vatten.


Här är min "Blå blom" kaffekopp, som blev till ett ljus.

Jag hoppas ni har fått klart för er hur jag gjort.
Har ni några frågor så svarar jag gärna!
Lycka till med era ljus!


14 kommentarer:

  1. Verkar helt klart vara ett pyssel som jag ska göra när jag inte har barnbarnen hos mig!
    Kan riktigt höra dem ropa "jag vill hälla" och alla min förmaningar.
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. Jag har inte gjort ljus sedan jag jobbade på Fritids, men så kul det var. Det är nog på tiden att jag provar på det igen. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar också återanvända stumpar, och visst blir det enklare i plåtburken. Brukar sätta ett par klädnypor av trä på den, så blir det lättare att hålla/hälla...
    Ha en fin helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Så fina ljus du gör. Det i koppen är ju så vackert.
    Ha en fin kväll med dina tända ljus.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Wow va fint. Måste nog ta tag i detta själv. Det är ju sååå mysig.
    Koppen gillar jag starkt.
    Önskar dig en fin helg nu kram från Maria

    SvaraRadera
  6. Trevligt höstpyssel.Det hade nog blivit många ljus om jag sparar mina stumpar.
    Börjar jag spara nu,kan jag göra ljus nästa höst.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig gjort ljus själv men det där lät skojigt fast lite jobbigt kanske.
    Ljusstumpar blir det nog en hel del när här bränns ljud hela tiden, om man skulle
    pröva.
    Ha en skön weekend!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  8. Gggrrr skrev just en lång kommentar, tryckte på publicera och så var den borta!!!!!!!!!

    Jag skrev typ så här: Åååhh vad fint du gjort med ett ljus i kaffekoppen! Jag blev alldeles lycklig när jag såg den! Jag satt och log hela tiden när jag läste för du är så pysslig och duktig min fina mamma! Och påhittig! Jag sparade en ljusstump igår och då tänkte jag på dej. Vi får se om jag har tillräckligt med ljusstumpar till nästa jul.. :-) Kramis!

    SvaraRadera
  9. Det verkar inte alltför svårt. Kanske jag ska prova :-)
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  10. Ska prova med alla våra ljusstumpar som vi sparat , trevlig helg
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Nu ångrar jag att alla ljusstumpar åkt i soppåsen. Ljus i koppen blev så fint! I en skola där jag jobbade på fick alla elever under en dag stöpa ett par ljus och göra annat julpyssel, idag är det svårt då garanterad undervisningstid ligger över oss. Det var bättre för...

    Trevlig helg!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  12. Ska göra några tänkte jag ,,har en stor burk med ljusstumpar nu som jag sparat på mig
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. Nu ska även jag spara alla ljusstumpar så att jag kan göra fina ljus..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  14. Det ser så koselig ut å lage egne stearinlys og jeg skal gjøre det når jeg får nok lys stumper og glass. Takk for at du viser oss ! God klem til deg .

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!