tisdag 7 oktober 2014

Ljus i mörkret!


Nu tänder jag mina gamla älskade ljuslyktor i mässing
inköpta på Indiska för många, många år sedan.
En affär som jag sällan besöker numera
då jag flyttat från staden där den affären fanns.
Men jag besöker den när jag får tillfälle.

 Nu behövs verkligen dessa ljus för mörkare dag än idag
har jag inte sett på länge.
 Då känns det så fint att få tända favoritljusen och krypa upp i soffan
och bara slappa med en vovve bredvid sig.

Har du några minnen från dina gamla ljuslyktor?
Jag misstänker att du som jag har en massa som bara står där långt inne i ett skåp!




9 kommentarer:

  1. Jag har också två från Indiska, men mina är i bruna/guldfärgade hopfogade glasbitar. Dem använder jag alltid, har aldrig stått i skåp:) Höll på att frysa ihjäl när jag gick ner på stan, paraplyet vände sig flera gånger i blåsten! Usch, inget trevligt väder idag inte!

    Ha det gott i soffan!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så koselige lyslyktene dine fra Indiska er da , klart de må brukes !Indiska pleier jeg alltid å gå innom når jeg er i nærheten av den , som regel på nordby senteret i Sverige. Der har de alltid noe som lokker og lurer meg og siste gangen jeg var der kjøpte jeg to kjoler i voldsomme farger , som jeg skal bruke en dag jeg føler or å være litt hippieaktig .Ønsker deg en fin kveld ! Her er det god fyr i ovnen , for det er kjølig og surt ute i dag . Klem

    SvaraRadera
  3. Ja, nu är det så mysigt att tända ljus på kvällarna. Jag har mina favoritlyktor, ibland tillkommer nya.
    Indiska brukar jag besöka när vi är i stugan på somrarna, här finns inte den butiken. Jag köpte en fin tunika där i somras.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Jag älskar att tända ljus! Det blir både kronljus och värmeljus, och då helst i någon gammal tunn kaffekopp. Ljuset tränger så vackert igenom porslinet :).
    Ha en skön kväll och en fin onsdag i morgon.

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  5. Själv har jag ett par liknande dina på fot, också köpta för länge sedan på Indiska. Värmeljusen passar precis i dem och de brinner ofta i badrummet, högt placerade så att inte katten råkar komma åt dem. Det är inte heller fel om de luktar lite gott!
    Utanför är det mörkt, regnigt och blåsigt. Soffan känns helt rätt!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  6. Här har brasan varit tänd hela dagen. Det blir en sådan go´ värme av det. Det är väl det positiva med höstrusk, alltså brasan och tända ljus(lyktor). Mina ljuslyktor är många och de som jag helst tänder nu är de som står på en lång rad på spiselhyllan, runda med hål i som en schweizerost, från Gabriel . De finns på bild någonstans på min blogg.Kan nog vara från 70talet. Myskram Eva

    SvaraRadera
  7. Ja nog för att det var mörkt och ruggigt igår. Det håller jag med om.
    Nu är tiden när vi börjar tända massor med ljus/värmeljus. Ohhja jag har nog några undangömda i skåpen, det tror jag säkert. Man kan ju inte ha alla framme hihi.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  8. Mysigt inlägg! Visst finns det många ljuslyktor även hemma hos oss men jag försöker ha så många som möjligt framme - när helst man får lust att tända ett ljus ska det finnas ett nära till hands! Jag sörjer mycket en i fattigmanssilver jag fått av dig och som jag hade i golvet och en annan som jag fick slänga nyligen för att det färgade "glaset" lossnade när jag handdiskade lite försiktigt (den var från Indiska..) Annars är jag just nu mest arg på att jag visst fick tag på Liljeholmens värmeljus som bara räcker 4 timmar - men mina gör inte ens det! De smälter bara i mitten och så slocknar de fastän det är massa stearin kvar runtom! Dåligt!! Nästa gång köper jag de hederliga 6-timmar igen...

    SvaraRadera
  9. Vackra mässingslyktor du har! Jag har inte en enda i mässing, men jag kanske kan göra några flera hål i den där trasiga vattenkannan jag köpte och göra en stor lykta av den!
    I dag har vi haft en solig och fin dag här, men mörkret faller fort på kvällarna och gatlyktor finns det inte hos oss, så visst blir det att tända lyktor och ljus!
    Kram M.E

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!