onsdag 1 oktober 2014

Före frosten.


Igår köpte jag ljung och tillbringade hela eftermiddagen med att gräva upp
mina pelargoner och plantera ny fin ljung i alla sju blomlådor vi har längs med vår väg,
som skiljer vårt hus från verkstadsbyggnaden,
där femtielva gamla bilar är förvarade.
Precis lagom före den första frostnatten.
De vackraste pelargonblommorna hamnade i min gräddkanna.







Jag pyntade ljungen med kvistar från kärleksört.
Längre fram när de blivit tråkiga i färgen sticker jag ner gran-och tallkvistar.


Det här är en blomma som jag glömmer att jag har,
för den finns där gömd under andra växter och den blommar så sent.
Så häromdagen fick jag syn på den, där den låg ut i gräset med sina långa stjälkar.
Den vackra "Tidlösa".


En annan växt som jag nästan glömt fanns var "Elefantöra".
Jag hade massor av den på 80-talet, fast jag har för mej
att jag kallade den för "Elefantfötter"!
Jag har just fått veta att den är en trendig krukväxt och svår att få tag i.
Endast en "uppfödare" finns tydligen.
(Jag skulle kunna bli en, för de är jättelätta att föröka!)
Min dotter tipsade mej om att Boligheter hade tagit hem sådana.
Visst köpte jag en för dyra pengar, så lycklig över att hitta en!
Ett kärt återseende på fönsterbrädan.



Här är en annan fin växt, kornettblomman.
Min syster tillägnade mej den i somras.
Den bara blommar och blommar så här vackert.
Den är heller inte så vanlig i affärerna.
Jag har en blå också, som jag fått av min svägerska.
Jag måste tacka för alla fina, härliga,långa kommentarer till förra inlägget.
Visst är det roligt att blogga, men som med mycket, tappar man sugen ibland.
Men plötsligt händer det!
Att det kommer ett inlägg!
Tack än en gång alla goa ni som orkar läsa!


14 kommentarer:

  1. Det är väl klart man orkar läsa dina härliga inlägg! Fattas bara annat.
    Vilka vackra blommor du presenterar. Ljung är väldigt vackert tycker jag och håller sig fin länge.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  2. Jag har fortfarande en pelargonia kvar på trappan, men det är väl snart dags att plocka in den. Igår när jag var ute i trädgården och jobbade skar jag ner min kärleksört. Nu hänger kvistarna för att torka, så jag kan ha dem och dekorera med i vinter. Kram

    SvaraRadera
  3. Så fina växter du har i dina fönster. Jag tror att mina blivit lite bortglömda i sommar. Får skärpa mig. Och visst är det dags att höstpynta krukorna ute nu. Och de eländiga fönsterlådorna som jag är så missnöjd med i år. De ska få en extra omtanke med höstväxter. Men vilka ?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vackra blommor.
    Jag såg en sån blombild av elefantöra i reklam för Blomsterlandet i en inredningstidning som jag läste i dag. Lustigt.....har aldrig hört det blomnamnet förr och nu två ggr i dag :)
    Här har det varit många frostnätter redan.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Jag har tagit in mina Pelargoner i källaren,för vintervila.Har några igen i glasveranda,de åker in snart! Elefantöra hade ochså jag på 80talet. Såg at Blomsterlndet hade i en brochyr vi fick,men här är fullt så jag köper ingen.Men fina och lättskötta är de! Trevlig kväll!
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  6. Du har alltid så fina blommor det är en fröjd för ögat.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen både roligt och lärorikt att titta in här hos dig! Elefantöra har jag aldrig hört talas om!
    Vilken tur att du hann få in dina pelargoner! Mina står fortfarande ute i krukor, men gubben Frost får nog hålla sig borta från Sydkusten än ett par veckor!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  8. Jaså, Du har också en verkstsfsbyggnad med bilar... samma här fast bara en blomlåda under fönstret på utekontoret. Låter jättefint med ljung och kärleksört, men uj så mycket plantor du får handla för att fylla alla lådor.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Du är så duktig du!
    Nu fick jag lärt mig mycket nytt.................
    Tack för tipset med kärleksörten, låter som en mycket fin kombination.

    Mina pelargoner fick jag in för någon vecka sedan, nu står de i uterummet och väntar på vintervilan.............

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  10. Åh vad roligt att läsa alla mysiga kommentarer du får! Jag säger ju det, att din blogg är mysig och läsvärd! Ljung och kärleksört var väldigt fint ihop! Kan tänka mig att det är en fröjd att åka förbi alla era blomlådor nu - måtte bara folk köra i vettig hastighet så de hinner se dem.. Jättekul att du fick tag på elefantöra, vad lustigt att det vara finns en odlare om de är så lätta att föröka.. en affärsidé, kanske?! Kramis!

    SvaraRadera
  11. Det var gamla bekanta på blomfronten!! De där "öronen" känner jag igen, och att de blivit trendiga igen hade jag då ingen aning om, och inte heller att de var svåra att få tag i. Trodde de fanns i de flesta hem...förutom här då, eftersom mina passerat bästföre datum för länge sen.
    De sista på bild har jag också haft, men hade otur att få lus på dom. Sen var vi i Ulriksdals hos han Rappne för ett par år sen, och ett helt växthus fullt hittade jag då! Men inte köpte jag några...jag blev väl helt vimsig av alla blommor.
    Skönt att ha höststädningen gjord utomhus. Här går det trögt, trots att det knäppt till med frost både en och två gånger så står pelargoner kvar ute. Det som inte dödar det härdar....
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Ååå, jag älskar pelargoner! Färgen på din där är fantastisk. Ha en skön kväll och en fin helg.

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  13. Ett trevligt inlägg med flera vackra blommor, att läsa din blogg är inte jobbigt bara mkt trevligt.
    'Elefantöra' hade jag också förr, varför inte nu kan man undra, men en del faller i glömska och 'nya' blommor och blader faller in. Vardagsrummet finns nu nästan bara orkidéer i fönstern, den har blivit en mkt kär vän och de blommar så otroligt länge.
    Vad trevligt och kärt att få lite ovanliga fönserträd av släkten. Den höstkrokusen 'tidlösa' är verkligen häftig, man kan ju tro att våren tittar in igen på höstkanten. Ska lägga den på minnet framöver till 'vil ha växter'. Det är trist att redan få knippsa av pelargonerna, men så är det med hösten och den kan bli läng fast en enda frosnatt börja göra dem 'möra'.
    Jag har tagit in tre långa balkong lådor och satt dem på fönsterbrädan inne på altanen. Där får de stå och pryda lite till innan den verkliga kylan träder in. Jag har alltid svårt att släppa sommaren.
    Jisse är det så otroligt många bilar din man har, ja jag vet ju att han alltid varit intresserad av bilar
    Pappan var ju 'på' Svenstigs bilar så kanske han blev lite smittad av dem, hi hi . . .

    Helgvädret har varit fantastiskt här och man njuter av hösten.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  14. Nydelige blomster du har da og du er jo en mester til å ta fine blomster bilder !!! Klem klem

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!