söndag 5 oktober 2014

Perfekt höstväder!


Jag är ingen höstmänniska.
Regn och rusk förknippar jag med höst.
Mörka innekvällar med regnet piskande på fönsterrutorna.
Men de här senaste dagarna har hösten visat sig från sin bästa sida.
Jag har kunnat stå ute i bara kortärmat och grejat med mina blommor.
Den obligatoriska kärleksörtskransen har tillverkats
och jag har börjat ett nytt arbete.



Neej, jag skojar.
Jag har bara börjat med att putsa fönster på vårt hus.
Det är säkert ett heltidsarbete, i en vecka ungefär.
Jag fick bakläxa på fönster nr. ett så nu  jag tar jag en paus från det arbetet.


Eftersom det varit kanelbullens dag så har jag bakat riktigt goda kanelbullar.
Och rullat dom på ett speciellt sätt som jag såg i tv.
I Gomorron-programmet.

Efter lite träning blev de riktigt fina, framförallt stora.
Och goda.
Jag tog god tid på mej och gjorde en fördeg.
Den fick jäsa ett par timmar innan jag tillsatte smör och resterande ingredienser.
Därefter fick degen jäsa till dubbel storlek.
Jag gör alltid min vetedeg "på en höft",
eller med ett finare ord "känsla".
Det finns ett recept på Svt.se under Gomorron-programmet!

Nu önskar jag alla som tittar in en riktigt fin söndagskväll!
Grr, just nu piskar regnet på mina nyputsade fönster!!



14 kommentarer:

  1. Ja det här med höst är inte helt enkelt...jag har faktiskt lärt mej att älska den nu på senare år, och det är väl kanske tack vare att vi haft ganska fina höstar och sen att jag inte tänker alltför mycket på det som kommer efter...
    Att putsa fönster, ja herre gud så tråkigt det är!! Jag börjar, men det känns som om det aldrig blir riktigt bra och aldrig riktigt färdigt.
    Vi var i husbilen i helgen, så det blev inga bullar...Får väl kompensera det en annan helg misstänker jag.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker krans du gjort.
    Jag har i dag putsat det sista av mina fem fönster. Känns inte så jobbigt som när vi bodde i villan och i vår tidigare lägenhet. 5 är ju ingenting nästan ;)
    Snygga bullar ! Och säkert goda.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. En gång i tiden hade jag en manlig chef som sa att fönsterputsning är inget kvinnogöra, så efter det är det mannen som får putsa fönstren här i huset. Nu har han köpt sig någon maskin som han förklarar sig nöjd med, men någon långtidsverkan ger den inte, för det räcker med en regnskur så är de lika trista igen!
    Din krans är helt ljuvlig och jag kommer faktisk härma dig och göra en likadan!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  4. Ja då har vi gjort samma sak idag, något som gör att vi ser bättre ut! (fniss) Jag har också tagit flera pauser, det måste man få göra trots att det är många fönster kvar. Så ni la bokmärken emellan, så gulligt! Fönsterskrapan rekommenderar jag verkligen, inga ränder och färre trasor. I början var det lite kruxigt att vinkla den rätt i slutet av varje drag, men annars helt perfekt!
    Ja hinken med klöver stod i fönstret, men med innanfönster får den inte plats.
    Vilken fin krans du gjorde!

    Ha en bra start på veckan, hoppas du får fortsätta den i kortärmat.
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  5. Ja,här har det ochså varit et strålande fint höstväder.Kransen din blev jättefin och bullarna då! Jag har inte tålamod när jag bakar, vill bli färdig snabbt. Fönsterputsen blir delad upp,några varje dag i några dar. Skönt när det är klart.
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  6. Vilken fin krans och vad trevligt med körleksört, det blev verkligen fint. Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Vinduespuss ja , jeg må til igjen jeg også før kulden kommer.Så kjekt med en oppskrift på hvordan lage fine kanelsnurrer ! Kjærlighetsblomstene står fint her også nå og kransen din er kjempefin ! God ny uke til deg og klem !

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker krans du gjort! Jättefin!
    Ja hösten har verkligen visat sig från sin bästa sida. Men jag får nog säga att jag gillar de regniga dagarna/kvällarna också. Tända massor med ljus och sitta och lyssna på regnet som smattrar utanför. Det är mys det med. Men alla tycker vi olika och tur är väl det.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker krans !! Du måste berätta hur blommorna håller sig där . Bullarna ser fiffigt flätade ut . Man lär sig en del på de där tvprogrammen minsann.Trodde nästan du hade bakat saffransbröd.
    Trist när det regnar på nyputsade fönster, men de är ändå rena och det är ju känslan.
    Ha en bra vecka. Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Jag tycker så mycket om den första bilden, den är helt underbart höstig med ljuset och färgerna! Helt underbart väder, jag är så tacksam för denna mila höst som låter oss hinna göra allt det vi vill i trädgården! Kramis!

    SvaraRadera
  11. Oj vad duktig du är, både bakar och putsar fönster.
    Ja så gjorde jag i förra veckan, men jag kan inte precis säga att jag var duktig, fast Rolf sa det.
    Han blev glad att äntligen få lite bullar, har inte bakat bullar sen tidigt i våras (mars) så på tiden.
    Men jag hade en avsikt också ,det var att ge barnbarn och goa vänner som jobbar för man vet hur det är när man jobbar, tid finns inte. Så den utdelningen blev uppskattad, jodå det finns bullar kvar till Rolf. När jag ändå höll på gjorde jag långpannde kakor och frallor m.m. Men då var jag ordentlig trött och det var jag glad för. Äntligen kunde jag somna kl 24, *fniss* (nattmänniska)
    Fönster tar jag då och då, har värk i axlarna så jag ta det försiktigt. Förr i tiden gjorde jag allt på en gång och var sen stendöd dagen efter, men det 'pallar' jag inte nu på ålderns-höst, *fniss*

    Den kransen med kärleksörten blev jätte fin. Förstår att du gillar att fixa med sådant.
    Där är inte jag lika intresserad. Men jag har gett bort dessa kärleksörter till vänner som faktiskt gör egna kransar och för att användas som terapi för de äldre på 'hemmen' som gillar sådant.
    Du kan föresten tänka dig vilket himmelrike för de äldre att få komma hit på landet och få plocka blommor se på hönsen och tuppen Herman som gol stolt när gästerna var här.
    Deras ögon lyste och då gjorde även våra ögon det också.

    Det är alltid kul att få lite nya idéer från Tv- program.
    Må gott, ta det lugnt med fönsterna.

    Ps. söt blommig spade. . . .

    SvaraRadera
  12. Jag har klippt ner min kärleksört och jag brukar bara torka dem och placera i vas sen. Din idé med en krans tycker jag var toppen, så det ska jag testa i år. Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig krans! Den ger mig lust att skapa en själv.
    Jag måste tacka dig för ditt intresse av mina rosor och jag skulle gärna skicka dig ett par av dem. Men någonting måste ha hänt med ditt mejl för jag hittar det inte i min in-box. Prova att mejla igen om du fortfarande är intresserad. Byt "(snabel-a)" i min mejladress mot ett riktigt bara. Jag var tvungen att skriva så för att inte få en massa spam till mejlen.
    Ha en fortsatt fin höstvecka :)!

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  14. Hahahaha,... jag såg också det programmet och provade....men fick inte till det så fint som du. Men goda bullar blev det trotts allt. :) kram jaja

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!