måndag 27 oktober 2014

Ettäggskaka!


Jag hade inte alls tänkt baka tårta.
Men så blev jag ombedd att göra min fläskfilépizza.
Till den har jag några ananasringar.
Tittade i skafferiet innan jag påbörjade pizzabaket och plockade fram  en ananasburk.
Trodde jag.
Jovisst var det ananas i burken, men i krossad form.
Så det var bara att leta fram en annan burk.
Som tur var fanns det en med rätt innehåll.
Det är inte så kul att behöva åka iväg till närmsta affär dryga 2 mil bort...
Så då blev det en liten tårta för att fira in normaltiden igår!
 Här kommer det mycket enkla receptet.
Jag tror jag har visat det tidigare med smultron på, men här kommer den enkla lilla kakan.
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa lite lätt 1 ägg med 1½ dl strösocker.
Blanda i 3 msk gräddmjölk
1½ dl vetemjöl
blandat med 1 tsk bakpulver
Smörj och bröa en liten form
Grädda 15-20 minuter
Låt svalna.
 Sedan garnerar du med vad du kan tänkas ha hemma.
 Blåbär, hallon jordgubbar eller som jag tog den här gången
en liten burk krossad ananas.
Sedan skedade jag på massor med vispad grädde 
och rev lite mörk choklad över.
Enkel och snabb efterrätt eller till fika.

Har ni förresten sett att jag är med i Matbloggstoppen!
Länken dit finns till höger i bloggen.
Där hittar du lättare till mina recept
och där finns massor med fina och mysiga mat och bakbloggar!


18 kommentarer:

  1. Jag gillar enkla recept. Det här måste testas till Halloween helgen.

    SvaraRadera
  2. Pizza och tårta på en och samma gång.. Vilken lyx..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Mys! Hihi jag såg ju denna igår kväll och ja, lite tårta är aldrig fel! Är den enkel att göra är det ju ännu bättre! Kramis!

    SvaraRadera
  4. Ja men den ser ju inte alls god ut! MUMS säger jag bara.
    Den måste jag helt enkelt prova göra.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  5. Å, den kakan hade min svärmor recept på och det skrev jag av och sen har det förkommit, nu fick jag det av dig, så bra! Tusen tack! Men du har gjort din så fin, nu får jag sätta igång fantasin!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Det receptet skulle jag haft igår, när kakmonstret vaknade i mig. Men så hittade jag en burk pepparkakor, så det ordnade sig till eftermiddagsfikat. Det blir som sagt lite så, när man har två mil till affären. Men jag ska notera receptet. Det ser ut att bli en söt liten kaka...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Åh, så sugen jag blev nu då!
    Du kan ju inte visa sådana godsaker när jag försöker komma i förra vinterns jeans.
    Nu måste jag ju testa detta recept....................gillar enkla och snabba bakningar.

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Men oj är du med där, toppen bra. Ja du gillar sådant med bakning och matlagning.
    Jag är med i matbotten, *fniss* Gör det som bara faller mig in, om jag känner för det.
    Förra veckan blev jag förvånad över mig själv, det blev mat i olika rätter, nerfryst i portioner.
    Brödbak i både stort och smått m.m. Frysen är full och får inte starta den stora, får nu order, hi hi
    att absolut inte göra något mer. Så idag hade jag ett gäng kollegor med barn och hundar, barnbarn kommer hit i olika omgångar i veckan, så mycket av godsakerna kommer att försvinna och då blir jag glad. Till helgen får jag släkt-gäster från GTB, de stannar tre dar och maten blir då borttrollad. BB killarna gillar att fixa med matlagning, så jag sitter med armarna i kors o tittar på.
    Så denna veckan är det 'liv i luckan', det gillar vi om, nu har de inga höga ljud för sig längre.
    Kram må väl/ Eva

    SvaraRadera
  9. Så sugen jag blev på en kakbit nu!
    Låter som en lättbakad kaka och jag sparar receptet!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  10. Här sitter man med en slät kopp kaffe efter maten...tänk så gott det hade varit med en tårtbit till också!! Tackar för receptet, kopierar och lägger det i en separat mapp.
    Det där med innehåll i burkar är ju lite förrädiskt, ofta tror man att man har hemma...men TROR det ska man göra i kyrkan, när det gäller sånt som skafferiets innehåll ska man VETA!
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Hej igen!
    Vill bara tipsa dig om att "hos Magnus och Eva" får man hundra kronor rabatt under
    oktober månad om man handlar för 500 kr! Så har du funderingar på att köpa
    en zink eller järnkrans som den visst heter, så passa på den här veckan.
    Den kostar 295 kr men det är ju lätt att hitta något mera man vill ha när man
    går in i den butiken!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  12. Den ser jättegod ut och så enkel och snabb också! Tack för tipset!! Jag gillar gosaker jag.. :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  13. Den ser god ut!! och ett enkelt recept, det tackar jag för:) kanske blir det en helgtårta.

    kram lisa

    SvaraRadera
  14. Har ett recept som jag kört med i 40 år! Men ändå ska jag prova ditt med ett ägg. Kul med matbloggstoppen... måste undersökas!

    Ha en fin dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  15. Hallå!
    Vilken smaskig bild och jag som inte ens äter ägg :-) Kram Karin

    SvaraRadera
  16. UHM... den kage ser lækker ud ❤

    SvaraRadera
  17. die torte sieht soooo lecker aus!!! danke für das rezept und liebe grüße von angie aus deutschland

    SvaraRadera
  18. MUMS den kakan ska jag baka...♥ kram vännen♥ jaja

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!