tisdag 29 april 2014

Några väl använda...


 Jag har alltid gillat plåtburkar.
Både nytillverkade och gamla.
En hel del av dem jag äger använder jag dagligen.
Som den här till kaffet.

 Den är gammal och utanpå står hur man kokar kaffet!
Fast jag brygger mitt!


Det här står på insidan av locket!
En uppmaning som gäller än idag, eller?


En modern kaffeburk med plastlock.
Fast med gammal anknytning.
Jag kan inte stå emot när det finns en sådan burk i butiken.


Till kaffet sommartid är ett Ballerina-kex ett måste.
Den här burken har några år på nacken
och rymmer tre hela paket kex.



En annan kexburk, ganska så känt märke
.

En NallePuh burk, som numera innehåller snören!

När vi måste hämta postpaket bär det iväg två mil till Ankarsrum.
Till ICA-butiken där.
Lite nödvändigthandlat blir det då och en så här fin plåtburk blev det sist.
Precis lagom till ett paket knäckebröd!



11 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vilket kul inlägg. Jag samlar också på mig alldeles för många burkar....men det är så svårt att motstå när man hittar en ovanlig burk. Kram

    SvaraRadera
  3. Åååh så fina burkar du har! Den översta med kokråd är jag riktigt svag för. Faktum är att vi faktiskt kokar kaffe istället för att brygga så här är hela anvisningen högaktuell.

    Att motstå snygga burkar är inte lätt. Jag föll för en orange med guld och rosor från 1930-40 talet i helgen. Det var till och med bönor och mått kvar i.

    Önskar dig en fin Valborg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ja det var et koselig innslag ! Ojj du har mange fiiine bokser og den kaffe boksen var kjempe herlig !!! God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  5. Jag har några gamla burkar, men skulle gärna samla på mig flera, men det gäller att ha hyllor att ställa dem på! Önskar dig ett gott slut på denna aprilmånad som för mig bara svischade förbi!
    kram M.E

    SvaraRadera
  6. Du är alltså en samlare, du med. Vilka trevliga burkar du har både nya och gamla. Sådana finns här i skåpen också må du tro. De som fanns när man var barn är sådana jag fastnar för.En del är faktiskt riktigt värdefulla idag.
    Hoppas du får en fin Valborgshelg. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Så mååånga fina burkar du har :)
    Jag tycker också jättemycket om burkar.
    Ballerinaburken, hade jag ett exemplar av också,
    någon gång någonstans...

    Kramen Eva

    SvaraRadera
  8. Jodå, jag är också en burksamlare av stora mått! Min theburk är den käraste och i den hade också mor sitt the.

    Ha en fin Valborg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Jasså du är en 'burkoman' *fniss*
    Ja men det kan väl inte vara fel för alla är mkt fina. Den med kaffet känner jag igen från förr.
    Jag gillar också burkar, men kan inte påstå att jag är en samlare, men så klart se jag någon på
    loppis eller sekond hand då köper jag dem.
    Förr i tiden så kokade folket sitt kaffe (50-talet) minns faktiskt inte någon bryggare . . . .
    Jag har även några teburkar också som är trevliga, jag dricker mer te än kaffe, men Rolf kaffe.

    Flaggan är i topp idag och vi hälsar våren välkommen i morgon.
    Trevlig helg kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Hihi ja det råder ju inget tvivel om varifrån min burkkärlek kommer! Det är verkligen något visst med plåtburkar. Och kuddar. Och ljuslyktor. Och servetter. Och lådor. Och... ja vackra saker finns det gott om! Kramis, vilket mysigt inlägg detta var!

    SvaraRadera
  11. Det här är en nostalgitripp, jag känner igen och kommer så väl ihåg den första! Jag är också en burkoman och gillar alla du visar.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!