måndag 28 april 2014

Gett upp!

 
 Nu har jag gett upp! Men tack för alla tips och råd!
men pessimisten tog överhand.
Speciellt när jag bad gubben om råd.
Gräv upp allt och skaffa nya, sa han!
Nää,sa jag!
Det blir inga nya rosor här.
Jag gör ett försök, sen ger jag upp!

Så här ser det ut i mitt rosland efter min massaker!
De avklippta grenarna ska köras upp i skogen i kväll i traktorskopan.
Långt härifrån.
Jag har grävt bort det översta lagret med jord och gödslat med benmjöl och kogödsel.
Lagt på ny jord utan larver! Förhoppningsvis!
Och vattnat,  för det är kruttorrt!
 Sen får jag nog skaffa dundermedlet som Melody and M.E tipsade om!
Om det kommer några nya kvistar!

När jag var klar med det här jobbet kom jag på att jag har rosor på ett ställe till...
Samma visa där... gissa om jag blev glad!!??

Jag tror att jag ger upp om trädgård.
 Slopa alla rabatter och kanske ha några fina planteringar i krukor istället?
 
Nu ska jag se om jag har bättre tur med penseln.
Min spegelbyrå ska nämligen få sig en omgång med vit linoljefärg!



11 kommentarer:

  1. Näe, fy vad tråkigt.
    Man blir ju så less................man ser ju framför sig hur vackert det är när det blommar men så händer sånt här.
    Men på´t igen så ska du se att du lyckas.

    Ha det gott,
    kramar Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilka fula gäster du har i din trädgård, eller ja iallafall på rosorna!! Å inte är det några billiga blommor som dom kalasar på heller, plus allt jobb...Jag vet ett år jag hade nån ohyra på mina, och då spolade jag med iskallt vatten ett par gånger, så hård stråle som jag tordes, och se...det tyckte de inte om!! Men du har säkert fått många och bättre tips än så vid det här laget.
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag klippte ner min klätterros riktigt rejält eftersom spaljen hade säckat ihop! Det var verkligen bara någon dm kvar av grenarna och efter två år var den större än någonsin! Den där rosbusken är tålig!
    Men finns ohyran på någon annan buske, så ta med en kvist till plantskolan och visa så du får rätt medel. Jag har massor av rosbuskar i trädgården och det går att få bort!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  4. Asfaltera hela trädgården kanske? Nej usch va trisst. Hoppas du blir av med inkräktarna i landen.

    SvaraRadera
  5. Jädra larver! Gå och larva er någon annanstans istället! De har ju hela världen att vara i - måste de då vara bland dina fina rosor?! Usch vad ledsen man blir, de var ju så fina... men du får försöka glädjas åt alla andra fina blommor och växter i er trädgård, för det har ni ju verkligen många. Och låt inte dessa larviga typer förstöra ditt intresse och din glädje över att odla och sköta trädgården, för det gör du ju så bra! Än är du inte besegrad, det krävs mer än larver för det, eller hur?! Kramis!!

    SvaraRadera
  6. Håller verkligen tummarna för att du lyckas nu med dina rosor..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Hej, nu har jag nog missat en del, får allt läsa neråt sen, men nu fullt upp som du förstår.
    Man kommer hem mitt i försommaren känns det som. inte kan detta vara så bra, det lurar fram mycket, men här vet jag frosten kan dyka upp som 'gubben i lådan'. Det blir ett jäkla passande
    för de känsligaste sorterna.
    Trist för er att få nån sjuka i jorden, man blir galen, (i varje fall jag)
    Men ont ska med ont fördrivas, heter det ju. Så ge dig ut på 'krigsstigen', hi hi . . . .

    Kram och lycka till/ Eva

    SvaraRadera
  8. Hoppas du lyckas med dina rosor nu. Inte kul när man får ohyra och skit på dom. Hade något som jag inte kommer ihåg namnet på förra sommaren på en av mina rosor och det var inte kul. Blommor blev det i alla fall, tack och lov.
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  9. Nu håller vi tummarna att rosorna klarar sig från fler angrepp.

    SvaraRadera
  10. Ååå nå ble jeg nyskjerrig her altså , jeg vil så gjerne se på spegelbyrået ditt når du får malt det . God klem til deg .

    SvaraRadera
  11. Nu hoppas jag innerligt att varenda larv följde med i skopan. Håller tummarna för din rosplantering!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!