söndag 20 april 2014

Knoppar!


 Det är inte utan anledning som jag kallar min blogg för
"Huset bakom lindarna".
Fyra stora gamla lindar står på rad på framsidan av huset
och gränsar mot vägen genom byn.
Det lustiga är att det är alltid den vänstra vid grinden som lövverket
kommer fortast på.


Mirabellens knoppar har satt fart i det varma vädret.
Det har surrat från humlor och bin och förhoppningsvis
har de arbetat duktigt så vi får massor med små krikon.


Det här är en buske som egentligen ska bort.
Vi har kapat ner den flera gånger men det är segt virke i den!
Den står alldeles för nära husväggen.
Troligen finns det bladlöss på knopparna
för myrorna sprang där upp och ner.
Den har vackra  röda grenar och det blir vita bär på hösten.
Är det någon som vet vad den heter?
Kanske korallkornell!?


Rosen på stam har överlevt vintern, förvarad i verandan.
Nu kommer knopparna!


Clematisen mot vedbodsväggen är tillbaka.
Vi klippte ned den totalt när vi skrapade och målade där.
Nu väntar knopparna att få slå ut med sina blå blommor.

Till slut mina små tvillinggranar som stått i verandan sen jul.
Nu har de börjat växa och nu gäller det att hitta en bra plats i trädgården för dem.

Vädret denna påskhelg har varit helt underbart. 
Jag tror att de flesta har fått njuta av solen i vårt avlånga land.
Och det är nog många som tillbringat flera timmar utomhus!
Det känns som korna, som släpps ut på grönbete, spralligt, lyckligt med så fint väder!


22 kommentarer:

  1. Så vakkre og flotte bilder du har tatt ! Jeg tenkte kanskje at den heter Sibirkornell og er veldig fin med røde kvister . God kveld og klem til deg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den kan nog heta så!
      Ha en fin kväll du också!
      Kram

      Radera
  2. Ja visst är det härligt med allt som händer i naturen och trädgårdarna nu, man ser små tecken från dag till dag :) Vädret är helt fantastiskt man blir glad i hela kroppen.

    Kram Kina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är väldigt beroende av vädret!
      Kram

      Radera
    2. Lindarna ser helt bedårande ut i sin fulla blommning!
      Ha en bra fortsättning på helgen!
      Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

      Radera
  3. Underbara bilder som verkligen fångar denna vackra tid på året! Mirabellen är ju så söt och vad skönt att bina kom till sist så det kan bli lite marmelad sen (ja, det är ju inte bina som gör den utan du men ja, du fattar haha). Jag tror också det är en korallkornell, läser ju en massa om häckar just nu och det stämmer med beskrivningen av den enligt vad jag kan minnas. Underbart väder idag också, nu kom massa fina gamla bilar fram, kul att sitta på balkongen och titta men allra härligast var det utanför huset igår, fågelkvitter och stilla... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en härlig tid just nu när maskrosorna börjar blomma! Och att det är bäst vid ert nybyggda hus förstår jag!
      Kramis

      Radera
  4. Oj vad det knoppar hos dig..Fantastiskt fint träd Mirabellans är, jag kanske stavade lite fel där men ändå. Har aldrig hört talas om det men det är så vackert med träd och buskar som blommar före det gröna kommer. Kram och ta hand om dig...och tack igen för att jag får ha dig som bloggvän <3

    SvaraRadera
  5. Tack själv för att du kikar in hos mej! Du visar alltid så mycket fina saker som du gör, hinner inte tänka tanken på att göra något förrän du visar något nytt!
    Kramar från mej

    SvaraRadera
  6. Finns det något hus till salu i dina trakter? Det verkar som ni bor i en idealisk växtzon!
    När jag tittar in här hos dig längtar jag hem till grönskan och knopparna!
    Helt otroligt att du redan har knopp på rosen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo här finns massor av hus lite här och var!
      Att det växer så bra här beror nog mycket på växternas placering mot varma väggar etc.
      Och vädret har verkligen varit gynnsamt för knopparna de senaste dagarna! Björkarna är alldeles gröna här nu!
      Kram

      Radera
  7. Så fina foton, tänk så mycket det händer i naturen nu.
    Mina kottar som jag vann hos dig, växer på sig alltmer också...fick dem lite sent i jorden.
    Delade med mig till mitt barnbarns Pappa, och där har de redan kommit långt.

    Kramen Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo mina kottar de växer och mår också, jag går och tittar nu om knopparna börjar synas! Så bra att dina räckte till flera krukor!
      Kram

      Radera
  8. Sänder en hälsning från Irland, vill tala om att vi mår prima och vi sett mkt av landet.
    Vädret har varit toppen så det har gjort att vi kunnat njuta mer av vyerna.
    Hemrese dagen blir den 25, då är vi nöjda.

    Mycket vackert du visar som vanligt.
    Må väl/ Eva

    evas kvarnaro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt med en hälsning från Irland! Här har det hänt saker med växtligheten medan ni varit borta ska du veta!
      Kram

      Radera
  9. Ja, visst var det härliga dagar i påsk, det känns som att jag hann väldigt mycket under ledigheten :-).

    Vilka vackra vårbilder du visar, alla dessa knoppar som kisar mot solen... och vilken fantastisk bild av blommorna i Mirabellen du visade i ett tidigare inlägg!

    Önskar dig en fin start på veckan!

    Kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  10. NU får man verkligen ha kameran i högsta hugg och dokumentera allt ljuvligt, precis som du gör. Vi har en björk som beter sig som ditt träd, den slår ut sina små blad långt före de andra som står runt omkring.. Klematis har jag i stugan och hoppas innerligt att de har klarat vintern. Vi får se till helgen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Mirabellen ser helt ljuvlig ut - som ett bomullsträd :D
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder du har här idag..
    Precis som du säger har vi haft ett helt underbart väder hela helgen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Lind är ju ett jättevackert träd, lyckliga ni som har det!
    Och härliga bilder överlag, ljusa och härliga. Och jag tror också att det är en korallkornell du har, jag vet inte, men det låter ju så och ser så ut.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!