tisdag 15 april 2014

Blomningstid!


Tack för alla svar på min fråga om svara eller inte svara.
Jag ska försöka hålla mitt löfte till er och mej själv att svara alla.
Men det är ju upp till er om det ska bli några svar.
Dessutom  bestämmer ni ju själva om ni vill titta in igen!
Allt är frivilligt!

Blommorna på bilden är från vårt Mirabelle-träd.
Det togs igår i solskenet.
De håller på att slå ut och nu är jag orolig att vi inte ska få någon frukt i år.
Det varnas för minusgrader kommande natt
och bina har inte synts till här alls.


 Kejsarkronan har kommit långt upp.
Den brukar inte blomma förrän i maj,
men den brukar klara lite kyliga nätter.



Det här är en av mina asterplantor, som jag planterade om igår.
Jag brukar så Sommar-aster varje år.


 De brukar bli så här fina.
Fotot är från sommaren 2012 i min trädgård.
 Som snittblomma håller den i ett par veckor.
Så fina att sätta  på en grav till sommaren.

Har Du någon speciell blomma som du sår varje vår?
Tips och råd mottages gärna!
 


24 kommentarer:

  1. Åh jag har inte sått astrar ännu. Inte heller andra sommarblommor, men det ska bli . Har ju inte varit hemma. Mannen gillar inte att passa mina odlingar . Tomaterna frodas dock . Jodå varje år sår jag petunia Picasso. Den är på G. Och krasse och Poched eggs, fröna som jag köpt i London. De behöver jag inte så i år för det är redan mängder av plantor självsådda. det tackar man för.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag var tvungen att kolla hur Poched eggs ser ut, är det desamma som sumpört? En sort som "fröar av sig" här är pysslingkrage. De kommer upp lite varstans varje sommar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt.
      Jag bara tycker att Poched eggs låter trevligare och de ser ju faktiskt ut precis så.

      Radera
    2. Javisst låter det mycket trevligare, nu får jag skaffa sådana också!

      Radera
  3. Svar
    1. Tack! Vi tittade in på er hemsida och det var intressant! Vi har ju många gamla kakelugnar och någon behöver viss reparation. Glad Påsk!

      Radera
  4. Nu har jag läst alla dina svar i ditt förra inlägg! Tyvärr kan jag nog inte lova att jag kommer att svara på alla kommentarer i min blogg för då hinner det nog inte bli några nya inlägg en del dagar.
    Tänk att Mirabellen redan blommar! Det måste ha hänt mycket i naturen på ett par dagar.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så fort solen tittar fram så händer det mycket! Nu har de lovat många plusgrader här till helgen! Glad Påsk till dej men du har det väl flera grader varmare där vid Medelhavet!

      Radera
  5. Gud så vackert foto på Mirabelleblommorna. Men jag hoppas verkligen det hinner komma lite bin så ni får lite frukt. Så du kan göra din fina marmelad :-). Jag tror förresten jag mötte en humla igår. Och idag försökte jag släppa ut en nyckelpiga från mitt kontor. Så ja, det är vår och allt möjligt i luften :-) Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade Mirabellfotot, du vet ju att jag "bara" har min lilla kamera! men ibland blir det fullträff! Men givetvis har motivet påverkan också! Så kul du skrev att du mötte en humla!!! Inte på motorvägen, va? Här skiner solen från en klarblå himmel, jag vet inte hur kallt det varit inatt, men det var inte markfrost när jag vaknade. Hopas att blommorna klarade sig. Till helgen lär trädet stå i full blom! Då får jag fota igen!
      Kramis

      Radera
    2. Hihi nej humlan var inte på motorvägen, den var utanför vårt hus och flög rakt på mig hihi!

      Radera
  6. Tänk att fruktträdet redan blommar! Men allt är tidigt i år. Förra året hade vi fortfarande snö så här års...

    Nja, visserligen är det trevligt med svar på kommentarer, men jag föredrar nog att få svar på min egen blogg. Det blir ju konversation då med. Lite som gamla tidens brevvänner också.. Jag hinner inte läsa alla inlägg på de bloggar jag brukar ha koll på, och att då hinna läsa samma inlägg en gång till... Nej, då får man inte ha för många bloggvänner... ;-) Det är ju synd om man missar svaret.

    Påskhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt. Jag vet ju inte om jag orkar hålla på att alltid ge ett svar, men jag har en känsla av att det är färre som kommenterar numera. Visserligen har jag många som tittar in men få som skriver en hälsning. Men det är ju inte det som är det viktigaste utan att få dela med sig och skriva av sig lite.
      Kram/Finas mammis

      Radera
  7. Jag som inte känner dig alls, läser med glädje och njuter av alla fina bilder. Har i år bara en balkong att odla på, men har sått luktärtor som jag älskar. Få se hur det går!
    Glad Påsk önskar Ulla Ternström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du gillar min blogg! Jag älskar blommor och när de blommar och är vackra delar jag gärna med mej! Jag planerar att så luktärter i toarullar för att senare plantera ut.
      Glad Påsk på dej också!
      Finas mammis

      Radera
  8. Åh så herlig det blomstrer hos deg, vakkert, grønt og vårlig. Her titter tulipan og påskeliljer opp av jorden men ellers er ingenting våknet enda. Mitt ene epletre har ikke klar vinteren ser jeg, all den tunge snøen har knekt flere store grener. Jeg pleier så solsikker (solrosor?) hvert år, og tomater. Klemmer Pam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tulpanerna har inte visat sig här, men påskliljorna blommar precis lagom till påsk i år! jag har sått solrosor och de har hunnit en bit upp, likaså tomater! Ha en fin påsk och så roligt att du bloggar igen! Kram/Finas mammis

      Radera
  9. Oj, den där astern får mig att tänka att jag borde gå ut och skola om mina dahliaplantor. Men jag orkar nog inte riktigt just nu - längtar till solstolen och boken ... kanske blir pyssligare i kväll :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Kan lova dej att idag är det ljuvligt i solstolen, satt där en stund efter att jag varit duktig med lite omplanteringar. Men visst kan du göra det ikväll....
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag såg nog inte bilden på astrarna förut - jag måste ju så astrar så att jag får blommor som får mig att tänka på farmor i sommar! Vet inte vad det är med mig i år - sår gärna i små krukor, men landet känner jag inte alls för ... men det kanske kommer :D

    Sov gott!
    //Linda

    SvaraRadera
  12. Så masse fine blomster ! Det ser ut til at våren har kommet lenger hos dere enn hos oss her. Tenk blomster på trærne allerede ! God påske til deg og dine ! Påskeklem fra Sidsel.

    SvaraRadera
  13. Jo här blommar påskliljorna precis lagom till påsk, det är inte ofta det inträffar! Visst är det trevligt att få svar på sin kommentar, men jag känner nu att är det ingen fråga i kommentaren så känns det inte så viktigt att svara.
    Glad Påsk till dej också!
    Finas mammis

    SvaraRadera
  14. Vad härligt med att det börjar blomma hos dig. En riktigt glad påsk till dig Karin

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!