tisdag 16 april 2013

Uppdatering gällande våren!

 
Den här tranan spatserade på åkern utanför köksfönstret igår.
 
 
Mina inhandlade blommor har inte hamnat i sina lådor än.
I söndags hade vi rejäl vårkänning här på ostkusten.
Vi tog en promenad genom byn.
Himlen var alldeles klarblå och fiskmåsepatrullen invaderade den.
Jag tror att de dansade in våren.
Eller också bråkade de med kråkorna som har funnits här hela vintern.
Det var ett fantastiskt skådespel.
Vi stod länge och bara sträckte våra nackar uppåt,
för att se de silverglänsande fåglarnas framfart.
Medan vi stod där hörde vi lärkan.

I trädgården såg jag en sädesärla och ett bofinkspar upptäckte
att här fanns gratis fågelfrön!
Tranorna  håller till här sedan påsken,
deras varningsskrik ljuder här långväga.
Även kanadagässen väsnas här för full hals.

Gubben hade hört tofsvipan tidigare
 och han tyckte att det var många vårtecken på en gång.
Han rabblade upp fiskmåsar. lärka, tofsvipa,
kanadagäss, sädesärla, bofink och så Sven.
Vi har inte pratat med honom  tidigare i år.

Sven, vår goe granne som bytte hjul på sin bil.
Han och hans fru har precis flyttat in i sitt nybyggda röda hus.
För ett år sedan brann deras gamla ner. 
Den gamla skolan , som var hundra år.
Det är skönt när saker ordnar upp sig.
 
Nu ska jag se framöver i veckan om det inte kan bli lite
 blomplanteringar i alla fall.
I söndags var det fortfarande tjäle i blomlådorna
så min spade kom inte genom jorden.
 Men nu har jag ingen ursäkt att slippa..
Möjligtvis att det bara är +8 grader, helmulet och grått och disigt.
Den här blomgruppen kom till i går.
Alltid något!

 
Nu får jag bara se till att inte glömma ställa in den om det blir minusgrader!
Jag kunde inte motstå att plantera i en murgröna!

11 kommentarer:

  1. Å nææmenn sa jeg for meg selv da jeg så det fine bildet ditt av tranen, de er flotte og elegante ! Så koselige bilder ,å du så nydelig blomstergruppe , de passer så fint sammen ! Alle vårtegnene , ja de er morsomme å følge med på . Dere har hatt flere vårtegn enn oss , men det fineste vårtegnet , Sven hehe den var bra ! God tirsdag til dere to ! Klem klem

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fin blomgrupp du gjorde! Och man ser ju att solen skiner lite på den :-) Vilken vacker trana! Vi såg två i lördags. Och igår kväll hörde vi hackspetten!! Det måste ju vara ett vårtecken. Och skogsduvan. Hoho hooohooo. Kramis!

    SvaraRadera
  3. Så fin den är. Vilken vårkänning ni har, med alla fåglarna! Här är också full fart, det kvittras och flygs så det står härliga till.
    Inte för jag vet vilka dom är, men flyger gör dom flesta...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Oh, det var ett riktigt härligt reportage om när våren kom till Huset bakom lindarna! Och den planteringen var ju helt rätt nu. Jag ska ut idag och se om jag kan dra ur de gamla växterna ur blomlådorna, kanske har de tinat nu!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Det var fina vårtecken, och jättefin
    plantering. Jag tror din murgröna klarar
    vädret, dom verkar tåliga.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  6. Oh, så mycket vårtecken. Vilken fin kruka du har planterat...fin fin fin. ♥ kram jaja

    SvaraRadera
  7. Härligt med all vårtecken! Och så fin blomgrupp du har gjort, härliga färger!
    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  8. En härlig plantering du har gjort
    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag såg din kommentar i en annan blogg som jag besökte. "Huset bakom lindarna" lät så vackert så jag kunde inte annat än titta in här hos dej. Vilken fin blogg jag fann! :o)

    Det var ett trevligt besök och jag kommer säkert tillbaka på fler :o)

    Ha en fin dag!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  10. Våren i Sverige är ändå något speciellt! Även om det är skönt med värmen här nere i Spanien så vill jag
    inte missa vårblommorna hemma! Få plantera i krukor och lyssna på fåglarna, det är riktig vår det!
    Nu börjar det nog bli dags att fundera på hemresedatum!
    kram
    Melodys matte!

    SvaraRadera
  11. Vad kul med en trana och vilken jättefin plantering du gjort, ha en bra helg Karin

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!