söndag 7 april 2013

Man kan ju alltid prata väder!

Just nu har jag läst om bloggtorka.
Tänkte på att det är som vädret, torrt.
Solen skiner varje dag och de kalla nätterna 
kommer därefter som ett brev på posten.
MEN
Man kan ju alltid prata väder.
Häromdagen på vovvepromenaden stötte vi på en granne
som klippte på sitt äppelträd.
Vad gjorde jag då?
Jo, pratade väder!

Idag när jag. vovve och gubbe var på promenad,
(händer dagligen),
så började gubben prata om att vi är så väderkänsliga.
Och visst är det så.
Oftast är det vädret som bestämmer vad vi ska göra
och vad vi känner för att göra.

Här har bonden inte kunnat köra ut gödsel på åkrarna ännu.
Här är det snöiga vidder så långt ögat ser.
Förra året vid den här tiden
hade ungdjuren fått springa av sig det värsta vårruset.

Först idag har två tranor anlänt till byn.
Först idag börjar det skifta lite,lite gult i dikeskanten.
Tussilago som vågat sig fram.
Vintergatan har isig väg fortfarande.
 

Men igår hade vi +8,6 och vindstilla.
Helt underbart.
Så vid en tur till stan fick en stamros följa med hem.
Den får jag väl springa med på morgonen till verandan
 och tillbaka in på kvällen.
För att den ska må bra.
 

Jag gjorde ett fynd till.
 En låda för 50:-
Den kan jag bära mina tomatplantor in och ut i.
Det lär nog behövas ett bra tag till.
Allt för vädrets skull.

13 kommentarer:

  1. Bloggtorka....just det ordet använde jag i dagens inlägg :) Fick bli bilder istället för ord.
    Jag bor ju i norra delen av vårt avlånga land. Våren kommer ju alltid sist till oss, men vi har haft jättefina soliga dagar även om vi har mycket snö ännu.
    Orten jag bor i heter Koskullskulle (därav namnet på min blogg) det ligger i Gällivare kommun. Kiruna ligger 10 mil norrut från mig, då kanske du vet ungefär var jag finns.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Vädret ja, det kan man alltid prata om. Här i södra Finland, snöväder och 0,3 grader på plus sidan än så länge, kl 22.15.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Jaaa, vädret ja, ett outtömligt ämne!! Och just nu drabbades jag av kommentarstorka! Men rosen du köpt är ju för fin och den kommer nog att belöna dig så småningom!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Precis när jag läser ditt inlägg kommer jag ihåg att jag har blommor ute som måste in för natten, vilken tur att jag blev påmind. Jag skulle behöva din fina låda nu!

    Ha det gott!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  5. Åh vilken fin stamros och härlig låda ju! Hihi det blev ett roligt inlägg trots bloggtorka. På tal om att torka så har vi precis fått torka parketten som drabbats av översvämning tack vare en liten katt som lekte med maten - och välte ut sin alldeles nyss påfyllda vattenskål. Grrr! Förresten så kollade jag just utetemperaturen innan jag satte mig här vid datorn och konstaterade glatt att den inte hamnat på minus än i alla fall. På tal om vädret, menar jag! :-) Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja det där att prata väder känner man ju igen ;-) Träffar man nån på hundpromenaden så blir det väder o vind...
    Det ser varmt ut när man sitter här inne,,, men ute? Näe än så får vi nog tåla oss. Men nu finns alla sittplatser ute på altanerna i alla fall. Nu är det bara att vänta tills man kan sätta ut växter. Vi väntar o väntar...Ha en bra vecka!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker gammal låda...och vad skönt att faktiskt prata väder, tror jag läst nånstans att vi svenskar är fenomenala på det. Folk från andra länder som kommer hit undrar vad sjutton vi pratar om..:)..men det kan ju bryta vilken is som helst! Ha en fin dag
    Carina

    SvaraRadera
  8. Hej! Tack för din snälla (rolig) hälsning:)
    Jag tycker också att det har pratats mycket om vädret hit o dit men inte konstigt hur den har hållit på!
    Riktigt fynd gjorde du med den fina lådan!
    Önskar dig en skön måndag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  9. Må smile, for vi snakker masse vær her også. Når to mennesker treffer hverandre inneholder første setningen nesten alltid VÆR ;)! Så gøy å se at det spirer hos deg, jeg har samlet melkekartonger lenge nå og skal snart så frø her også. Tomat, paprika, gresskar, sukkererter, purre, basilikum osv. Gleder meg. Håper du får en fin og vårlig uke og koser deg med alle gode øyeblikk. Klem Pam

    SvaraRadera
  10. Ja vädret pratar vi svenskar tydligen extremt mycket om och jag tillhör absolut den kategorin, allra helst just nu då våren är så otroligt seg:)
    Fin låda och ja, det känns långt borta just nu att låta något stå kvar ute!

    Ha det fint,kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  11. Hallå, ja väder funkar alltid :) Fin stamros hade en för flera år sedan som dog, skulle kanske köpa en ny, ha det bra Karin

    SvaraRadera
  12. Vilken fin låda ...nu har jag plantererat de små kottarna ...ska bli så spännande
    ha en bra kväll
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. Åh, en sån vacker låda!

    Kramen,Eva

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!