tisdag 9 april 2013

Säkert vårtecken

Så var det dags igen!
Dags igen för det säkraste vårtecknet.
Det brukar komma  den 15 mars.
I år nästan en hel månad försenat.
Gissa vad då?
Alldeles rätt!
Storbonden kör SKIT!
Trots att snön ligger på åkrarna och tjälen är djup,
ut med skiten.
Vaknade halv sex i morse och kände att det luktade konstigt.
Inte förrän jag hörde traktorn förstod jag vad det var.
Visst vet vi att det måste ut på åkrarna 
men att flytgödseln har en sån stark odör,
det kan man knappt föreställa sig.
Både jag och gubben är uppväxta på landet,
men det här vänjer vi oss aldrig vid.
Vi får hoppas de kan plöja ner skiten snart.
Vi drar nog till stan en sväng
och tittar på kökstapet idag.
Funderade på att ta en bild på traktorn när den kör förbi,
men jag bjuder istället på min Flitiga Lisa
som just nu blommar så här vackert!
Som ni ser på bilden här ligger snön vit utanför fönstret!

11 kommentarer:

  1. Jättefina lisor du har, skönt att se ett vårtecken om så bara i fönstret. Snön är borta här men vi har samma problem när det gäller gödsling. Man kan inte vara ute ens för det känns som det sätter sig i kläderna. Dom sprider grispiss överallt här.
    Ha en trevlig dag
    kram camilla

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig färg på Lisa!
    Här doftar också, men jag misstänker att det är gammal hundskit, det luktar så i alla fall. Men vi har bönder här ute också, bla en stor nötköttsproducent till ICA i byn, mer närproducerat går knappt, nån kilometer...så antagligen är de igång här också.
    Det ser jag som ett vårtecken om något... usch.. man vänjer sig aldrig.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Hahhaha förlåt att jag skrattar men det var ett roligt inlägg. Ja, åk till stan och fixa tapeter ni! Här luktade det faktiskt gödsel i stan idag - men inte hemma. Lustigt! Första dagen på länge det inte bidde ett inlägg för mig idag, men idag ska vi hämta vårt balkongbord å jag ska färga håret! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej! Ja, hos min dotter som bor på landet doftar inte rosor alltid heller:) Då är det bara att knipa i näsan!
    Fiiin blomma!
    Har en skön dag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  5. Bonna-röv! ;-)
    Jag har varit ute o kört på "landet" idag i Jobbet och fick känna på koskitslukt för första gången i år. Hoppas det inte stinker så illa så ni får ta er en heldag på stan som ni fick göra i fjol.

    /Jocke

    SvaraRadera
  6. Usch ja, ingen mysig doft att vakna upp till. Våren har ingen brådska inte, nu är det iallafall plusgrader på dagen men minusgrader på morgonen!!!

    SvaraRadera
  7. Hehe jeg synes det er en koselig duft jeg, men noen ganger blir det grusom intens lukt. Litt for mye av det gode ! Flittige Lisen dein er kjempe yndig med så nydelig farge ! God tirsdag til deg ! Klem klem

    SvaraRadera
  8. Hihi.....det var inget trevligt vårtecken. Här har vi inte några vårtecken mer än hundlortar som tinar fram......det är inte heller trevligt ;)
    Så vackra dina Flitiga Lisor är. Du har "gröna fingrar". Dom hade passat perfekt i mitt kök nu när jag har rosarutiga gardiner och lite annat rosa.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  9. O ja, jag känner till den lukten, svågern som bor bredvid oss på landet ( förståss ) har det framför sej alltså skitkörandet. Då skall man inte bjuda främmande i alla fall, när han håller på med det.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  10. Så fina Flitiga Lisor Du har.
    Men den flitige storbonden, var välan ett skit ;*)

    Kramen,Eva

    SvaraRadera
  11. Ja skitlukt brukar höra våren till men det stämmer inte när man tittar ut nu inte. Så fina dina Flitiga lisa är ..sår du dom själv? Tack för tipset om sidan om femöring ..ska gå in och läsa där
    kram Rosa

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!