onsdag 3 april 2013

Lapat sol med mera....

När jag satt på vår ditsläpade gamla trädgårdssoffa och lapade sol på södergaveln,
tänkte jag på orden, lapa sol.
Varför säger man så?
Katten lapar mjölk.
Människan lapar sol!!!


Härligt har i alla fall vädret varit.
Solen skiner ju från en knallblå himmel vareviga dag nu för tiden.
Jag önskade att det hade varit sommar,
Sommar med så här blå himmel vareviga dag.
Mitt drömväder.
Min vita klöver trivs i solljuset. 

Jag såg att färgen på isen på sjön,
som jag ser ifrån mitt köksfönster vid diskbänken
har skiftat i färg.
Från att ha varit alldeles vit 
så är den en aning gråare i tonen nu.
Lite hopp om vår finns i sinnet nu.
Fast nu så här när det börjar skymma
är det dags att ta tag i eldandet.
Nätterna är ju så kalla.
Jag har blivit eldexperten i huset denna vinter.
Det är jag som säkrast har fått brasorna att "ta sej".
Gubben kallar mej för eldsjäl.
Jag börjar vara ganska trött på det nu, att elda alltså.
Och veden börjar ta slut.
Till hösten kommer jag att längta efter att göra brasor igen.
Människan är underlig.


I eftermiddag har jag bakat bullar.
 Det blev en bärkaka också.
Medan gubben grejar med en vägg i köket.
Nu har jag bara ett beting kvar.
Ska så lite asterfrön.
Får se om det blir av.
En ny dag i morgon förhoppningsvis.

Tack för alla fina kommentarer till inlägget om Maggie. 
Vi glömmer henne aldrig. 
När jag tänt i två kakelugnar blir det Trädgårdsonsdag i TV2.

19 kommentarer:

  1. Heldige gubben din ! Bærkake og ferske boller !!! Nydelige bilder og den hvite kløveren er nydelig ! Ildsjel ... så fint kallenavn , noe å tenke på . God klem til deg .

    SvaraRadera
  2. Min klöver som jag fick skott av dig blommar sååååå fint nu. Gå in och titta hos mig på bloggen. 5öringarna är på gång,,,, !!!!
    Nu blev jag sugen på att baka... mums va gott.
    KRAMIZ jaja♥

    SvaraRadera
  3. Mys! Det är vad som genomsyrar hela ditt inlägg ikväll. Och jag lapar i mig alltihopa! Puss å kram min eldsjälsmor!

    SvaraRadera
  4. Klöverblom, är vackert.
    Farmor hade alltid en sån där rosa klöver.
    Härhemma, blir ju nästan allt kattblom, så jag får njuta av Ditt foto istället :-)

    Förstår att det kan kännas lite sådär med att alltid elda, men nog är det mysigt allt, att ha det så, även om jag också förstår att Din längtan blir större sen till Hösten igen.
    Vedspisknaster, symboliserar varm trygghet, tycker jag.

    En sån härlig kaka Du har bakat.
    Och så fascineras jag av den vackra handstilen där i receptet ;*)

    Kram, Eva

    SvaraRadera
  5. Men så gott du har bakat! Hela ditt inlägg var gott!! :) Lapat sol..Ja.. Kanske för att vi sitter där i solen och gapar för att vi antingen somnat, svimmat av värmen eller också för att vi bara säger -Ahhh så ljuvligt! Kanske slickar vi oss för mycket om läpparna... :)) Nej inget är nog rätt.

    Ja precis, på hösten då längtar man att få elda i kaminen och innan vintern är slut är man less. Jag är likadan.

    KRAM Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. Visst är det härliga dagar nu! Och bäst av allt är att kvällarna blir så långa och ljusa, och att man vet att hela våren och sommaren ligger framför. Kanske kan vi få en solig sommar i år? Tur att vi har fyra årstider, så att man alltid har något att längta till...

    Den där kakan så läcker ut!

    Så sorgligt att läsa om Maggie och att även Julie är dålig nu! Sista bilden på Maggie är jättefin! Våra fyrbenta familjemedlemmar lämnar stora tomrum efter sig när de inte finns längre. Tänker på er! Förstår att det känns tungt med Julie nu.

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. O ja nu har vi eldat den här vintern, jag brukar också sköta om eldandet och karl sköter om att det kommer mer ved in.
    Ha en bra dag!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  8. Jag kan sakna eldandet lite, men oftast så är det skönt att ha en jämn temperatur. Jag har inte så ont i mina leder längre. Vintrarna var hemska på gården, då jag gick omkring i lager av ull för att hålla värken borta. Men i lägenheten har det varit skönt, och vi ser nu att det har varit väldigt ekonomiskt dessutom, det här med passivhus. Nu har vi gratis varmvatten hela dagarna dessutom... solen värmer till 75 grader i solfångarna och det räcker fint.
    Men man har svårt att vänja om, man sparar på varenda varm droppe... ränderna går aldrig ur. Sparsamhet är en fin dygd, tycker jag.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. ps. vilken underbar bild du har som header, förresten...

    SvaraRadera
  10. Hej... hittade dig genom Elisabet och Tiger - så trevligt du har det och jag är glad att jag hittade hit :)
    Läste ditt förra inlägg - så sorgligt med Maggie och så tråkigt nu att Julie också är sjuk...
    Här eldas också med ved och nog börjar man bli rejält trött på det och längtar efter lite mer vårvärme.
    Ser smaskig ut den där bärkakan - tack för receptet!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Hejsan vilken fin header du har gjort...tänk snart ser det ut så ute igen vad skönt
    ha det bra och trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  12. Det låter så mysigt att elda, jag kan sakna det, vi hade det i förra gamla huset, men så när vi byggde detta och flyttade hit så har det inte blivit någon eldstad (det finns förberett)! Får kanske tänka om till hösten!

    Vilken fin klöver du har! Tänk jag brukar försöka skaffa men jag kan ju inte hålla liv i dom.....undrar vad jag gör för fel.

    Det blir många saker att googla nu: "lapa" och "vad gör jag för fel med min klöver"......

    Godiskaka ser det ut som! Mmmmm

    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jag är också elmästaren här i huset! På dagarna när solen lyser är det skönt inne, men kvällarna är så kyliga och kräver brasor! Mannen bär in ved och jag eldar upp den, men nu ska det bli paus i eldandet ett tag!
    Ha det gott!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  14. Hei :)da har jeg endelig fått orden på datamaskinen igjen, etter mye styr. Leste innlegget ditt om Maggie og satt med tårer i øynene. Tenkte at hun var heldig som hadde det så godt hos dere. Savner min lille Trico, han ble også ni. Man blir så glad i disse dyrene, huff så vondt det gjør når man må ta farvel. Det er som du sier, man må nyte hvert øyeblikk. Ønsker dere og Julie en fin helg full av gode øyeblikk. Klemmer Pam

    SvaraRadera
  15. Det låter härligt att de var tänt i era kakelugnar, så härligt.
    Jo då..våren är på gång och solen lyser så härligt, då kan man lapa sol flera gånger om dagen.
    Önskar er en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  16. Hej! Vad gott det ser ut och härliga blommor!
    Önskar dig fortsatt skön helg!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  17. Vilken liten trevlig upptäckt jag gjort...din blogg! Å vad härligt med en kvinna som är 65+..inte bara tonåringar som äger cybervärlden.
    Jag återkommer...
    Kram
    kram
    carina

    SvaraRadera
  18. Vacker blombild.
    Din kaka verkar jättegod.
    När vi bodde i villan eldade vi, men nu bor vi i lägenhet sen i november förra året. I stugan har vi en kamin så där får vi njuta av eldning snart. Maken ska även bygga en vedeldad bastu där.
    Ha en fin söndag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  19. Din gubbe är väl gullig som kallar dig för eldsjäl! Din klöver är så tät och fin jämfört med min som är så gles. Ordet lapa har jag inte tänkt på men du har rätt, vad är det för skillnad mellan oss och katten? Det här måste det googlas på.
    Hi, hi nu såg jag att Agneta och jag har samma funderingar...

    Tack också för din kommentar hos mig, det blev många intressanta kommentarer på det inlägget!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!