onsdag 4 februari 2015

Snö och lite hopp om blomningstid


Först måste jag tacka er alla för så många fina kommentarer.
Jag är alldeles överväldigad.
Och tack till alla nya läsare som tittar in här!

 Glad är jag också över min engelska pelargon,
som visar sig vilja glädja mej detta år också med blommor.
Jag köpte två exemplar för exakt ett år sedan och den ena ser ut så här nu.
Den har fått vila svalt och ljust sen i höstas
och nu när jag såg knopparna har jag planterat om den.


Vi har fått en hel del snö de senaste dagarna. 
Den enda i familjen som älskar snön är nog Julie.
Så fort hon kommer ut rullar hon runt.
Inte så lätt att fota en rullande, sprattlande hund,
men jag bjuder i alla fall på dessa bilder.
Det har inte blivit så mycket uteliv för henne de senaste dagarna
för hon har ont i en tass.
Det är lite bättre idag, men vi vill att hon ska bli helt bra
innan vi tar en längre promenad.


Mycket uteliv har det dock blivit för mannen i huset
som fått tillbringa flera timmar med snöröjning nästan varje dag..
Och när han fixat finliret så kommer snöplogen och förstör allt igen!!


Utsikten från bakgården ser ut så här nu.
Vintervitt eller kanske mer åt det grå hållet.
 Här hade vi besök av en hackspett i går.
Annars har vi mest gulsparv och talgoxe och en och annan nötväcka.


Blomlådorna vid verandan är fulla med snö.
Nu räcker det.
Eller vad tycker ni?


17 kommentarer:

  1. Jaaa, nu räcker det!! Det är vackert - men helst på vykort :P Julie är för söt där hon rullar omkring och blomman urtjusig. Perfekt med en blommande pelargon som, som du säger, ger en hopp om våren! Men inte vill man ha vinter i februari men okej, låt vara nu då, bara det blir vår i mars! Vinter är vackert som på din bannerbild men den där blyertsgrå himlen du visar idag kan jag vara utan. Den är så tung.. blomlådan är faktiskt vacker även med snö på! Kramis!

    SvaraRadera
  2. Ja, det räcker här med! Längtar efter våren,men det verkar vara en stund till.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Precis vad jag tycker också....att det räcker med snö nu!
    Min erfarenhet är att det inte är så lätt att få de engelska pelargonerna att blomma om, så du måste allt ha känsla för att sköta blommor och det såg jag ju på Dr Westerlund också som var stor och frodig :) Och så fint med en ormhassel på stam...för det är det väl på den snöiga utebilden?
    Hoppas den onda hundtassen snart är bra igen! Vi har en strävhårig taxherre som inte har något emot snö bara han tar sig fram, men sista jaktdagen för den här säsongen (31/1) ville han inte alls jaga några rådjur utan gick helst bakom husse, i husses upptrampade spår. Lättast så om man har låg markfrigång :)
    Allt gott till dig!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Javisst är det en ormhassel! Den gör sig faktiskt bäst när den är avlövad!
    Kram Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Ser ju för härligt ut med Julie och snön. Pelergonen ser ut att trivas. Piggar upp med lite färg nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Du måste ha gröna fingrar! De engelska pelargonerna har jag aldrig lyckats övervintra och än mindre blomma om. Men vacker är den!

    Våren kommer väl inte förrän i mars-april? Snart är det sportlovstider och då blir det roligare om det är vinter och snö. Det blir i alla fall ljusare på nätterna med snön, även om dagarna gärna får bjuda på lite vintersol nu. Det var ett tag sedan sist.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. Inte ett snökorn till behöver komma, om någon frågar mig. Fast gärna lite sol nu, februari ut och sen är det mars och man kan tänka vår. Vägarna är som rodelbanor där man absolut inte kan mötas så bilkörningen är ingen rolig sak. Nej, man får kämpa på och blicka framåt.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Ja det rekker i laaange baner nå ! Heldigvis er det ikke lenge til mars måned nå , det skal bli bra ! I dag var det lyst ute kl . åtte på morgenen , så det hjelper veldig nå. Ja kanskje jeg også skal begynne å potte om Pelargoniene mine nå , så er de klare . Når skal vi ta opp Femøring kottene tror du ? Herlige Julie som koser seg med å rulle i snøen ! Fin dag til deg ! Æsj ! I dag har vi 15 minus grader her :( Klem

    SvaraRadera
  9. Hundar är ju för roliga. Det verkar som de älskar snön. Ajax har fått dille på att sticka nosen långt ner i snöhögarna. Eller också in i hålen i stenmuren. Ja ja !!! Fåglarna är jätteflitiga härute. De är jämt vrålhungriga. Nu har domherrarna också dykt upp. Då ska det bli kallt då !
    Ha det fint. Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Nog har du gröna fingrar som kan få de engelska pelargonerna att blomma igen! Jag har försökt några gånger, men aldrig lyckats få några blommor på dem.
    Jag tycker det ser härligt ut med all snö hos Er! Här är det bara några mm på gräsmattan!
    Önskar det fanns tid för en Smålandsresa, men känns som vi behöver vara hemma och jaga de där hantverkarna som inte dyker upp som de ska.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  11. Nog räcker det med snö nu... jag längtar till våren och trädgårdgården.
    Vovven ser ut att gilla snön:)
    gun

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att få begonian att blomma igen, jag försökte ett år med just en sådan men min dog. Ja det är inte bara barn som har glädje av snön, hunden ser ut att njuta väldans. Kanske det skulle var skönt med våren nu men vi får nog vänta ett tag till.
    Ha de skönt/kramen

    SvaraRadera
  13. Vad gullig hon är Julie när hon rullar i snön.
    Fina bilder.
    Vacker blomma.
    Ha en trevlig fredag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  14. Ojdå ni har oxå mer snö än vi här ( ca 3 cm) men det räcker, det är vitt på backen och ljust.
    Men alla skollediga barn vill säkert ha denna snö så de kan få susa ner för backarna.
    Det är full rulle i Hestra nu (Isaberg), det behöver 'de' nog få ha, dåliga vintrar blir dåligt med 'cach'.
    Men annars är jag mer för att våren ska komma och den är ju så sakterliga på väg.
    Är det då samma engelska pelargon som du visade förra året, inte dåligt i så fall att den vill blomma om. Men som alla skriver så har du 'gröna fingrar'.

    Jag tycker att ormhassel är en festlig buske, men ändå äger jag ingen. Har det möjligen att göra med att ordet orm får mig att rysa, (hatar ormar).

    Önskar er trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Hei hei ! Jeg har de rosa kottarna , men ikke de blå. Jeg gleder meg sånn til å ta de frem igjen , det blir koselig !!! I dag blåser det noe vannvittig her ! God lørdags kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  16. Du har nog tittat på bilden av naturen utanför mitt fönster .Titta istället noga på blomman, orkidéen alltså ! Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Vad härligt hon har det i snön, din Julie. Idag har jag haft riktiga vårkänslor och tom suttit på balkongen en stund.. Det värsta när solen börjar strila in är att man ser allt vinterdamm som samlats. Det får bli en riktig vårstädning snart..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!