onsdag 11 februari 2015

Planera- planera inte


Tack för alla fina, varma kommentarer till mitt förra,
 en aning djupa inlägg.
Så roligt att få ta del av era tankar.
Jag som inte trodde jag skulle få en enda kommentar.
Jag kan lova er att de kommer att bli lästa flera gånger!

Man lär så länge man lever.
En sak jag speciellt har lärt mej är:
Planera inte!!!

Jo men, tänker ni, visst måste man planera!
Jo, visst måste man det för att få livet att fungera.
Men hur ofta är det inte som planerna går i stöpet?

Idag hade vi ett fullspäckat schema.
Dagen var inplanerad timme för timme.
Mannens tandläkarbesök ombokat, hundvakt och övernattning ordnad.
Vi skulle nämligen ha åkt tvärs igenom hela mörka Småland
nästan ända till hallandsgränsen.
 För svärmor, barnens farmor fyller 95 år.
Men det blev inte så.

Vi hade planerat att köpa blommor dagen före,
för att inte behöva ta tid med det på resan.
På väg in till stan ringer svärmor och meddelar att allt är inställt.
Mannens syster hade blivit sjuk.
Det var hon som skulle hålla i firandet.

Det var bara att åka hem igen och fort beställa en stor bukett tulpaner,
så att födelsedagsbarnet skulle få något i alla fall.
Och avboka övernattning hos storasyster.
Vilken tur att vi inte hunnit köpa blommorna.

Så snopna och besvikna vi kände oss.
Fast lilla farmor där borta, måste ju vara ännu mer besviken.

Så, lyd mitt råd: planera lagom!


9 kommentarer:

  1. Hoppas att ni snart får göra den där resan och fira farmor/svärmor i efterhand i stället! Kanske blir det en vacker vårdag...

    Planering är nog bra, men lika viktigt är det nog att leva i nuet och njuta av de vardagliga stunderna. För livet består ju mest av vardagar. ;-) Visst får man stunder när man har djupa funderingar om livet och döden, men man får försöka ta en dag i taget och inte fastna för långt ner i de djupa tankarna.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Visst måste man planera lite ibland. Ibland kan i planerna och drömmarna man har vara det som håller en upp för stunden. Men sen blir det ju ändå som det blir. Så planera med måtta och med insikten att det kanske inte blir av kan nog vara bäst. Och så får man ju inte glömma bort att leva här och nu. För vem vet något om morgondagen?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig. Planera lagom. Vissa saker måste man bara planera och boka i förväg, men saker och ting kan ändå ändra sig.
    Jag gissar ni kommer fira svärmor vid ett senare tillfälle.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  4. Här håller jag på att planera lagom för födelsedagsmiddag för mannen på söndag!
    Det börjar redan bli tveksamt om den kan genomföras. Både man och barnbarn är sjuka idag!
    Februari är ingen riktigt sjukmånad!
    Tack för dina rara kommentarer hos mig!
    Stor kram M.E

    SvaraRadera
  5. Hoppas mannens syster snart är frisk igen och att din svärmor känner sig ihågkommen på sin 95 årsdag trots allt! För så här kan det bli ibland, trots planering och förväntningar händer det oväntade saker.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Vilken otur. Hoppas ni kan fira längre fram istället.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Så tråkigt att det inte blev som ni planerat. Hoppas ni får ett annat tillfälle att ses och fira. Vackra blommor du visar :)!

    Ha en fin fredag!
    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  8. Ja, planera lagom är bäst (och inte göra som farfar!). Jag kan ju inte annat än hålla med eftersom jag nu sitter på jobbet fastän jag hade tänkt vara ledig idag och åka på weekend Göteborg. Men nu har vi bokat om och satsar på nästa fredag istället. Vi tog avbokningsbart igen... men nu är jag ändå glad för nu har den fina stolen vi ska ha i hallen kommit till stan och är under utkörning hem till oss. Så kanske tur att det inte blev Göteborg idag för då kanske vi hade missat den... kramis!!

    SvaraRadera
  9. Nei det er ikke alltid ting går som planlagt og ting blir ikke alltid som man tror .Men noe planlegging må til , dessverre ;) God natta klem til deg .

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!