måndag 18 november 2013

Telefoni, vårväder och jullökar

Kul att så många kommenterade mitt förra inlägg om telefonterror.
Just i dagarna pratas det mycket om telefonförsäljning
som tydligen ska bli tillåten till våra mobiler.
Då för att slippa (kanske) dessa samtal,  kan man anmäla sig till NIX.
Vi har (någon undrade i en kommentar) varit anslutna till NIX-tjänsten i massor av år.
Men den gäller inte marknadsundersökningar
och inte heller om man handlat något tidigare på en firma
så man finns med i deras register.
Det pratas även om samtal från Kongo som bara är bluff!
Nog om detta otyg!

Igår tittade solen in på min nyplanterade grupp.
Min amaryllis hamnade i en gammal zinkhink tillsammans med 
murgröna, St.Paula , mossa och en ormhasselkvist.
Kom just på att jag skulle ha en hyacint i hinken också.


Däremot hamnade en hyacint på köksbordet.
Tillsammans med en nyplockat bukett med ringblommor.


Ett par tazetter hamnade i en glasburk i verandan.
Nu gäller det att ge dem lagom värme så de blommar i juldagarna.
Fast alla här gillar inte dess doft!

Denna november månad är än så länge helt fantastisk.
Vi får nog säga när vi kommer till december:
Minns i december den ljuva november 2013!

15 kommentarer:

  1. Vad mysigt med blommor och lökar nu i adventstid. Tyvärr tål vi inte doften hos tazetter och hyacint , men det finns ju andra blommor. Jag minns att mamma och jag alltid planterade tazetter när jag var liten. Jaaaa, ljuvliga vårlika november !!!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har gjort med lökarna, det gäller ju att få till det så att de blommor lagom till advent eller julafton :) Det var länge sedan jag hade tazetter så det skulle jag kanske köpa mig några i helgen. Ha det bra Karin

    SvaraRadera
  3. Så fint du gjort. Tazetter luktar ju så gott är och fantastiskt fina. Jag är lite tokig och längtar efter snön......hihi!

    Kram Kina

    SvaraRadera
  4. vad fint du planterat med lökarna och ringblommor! nu i november, vad härligt
    kramar

    SvaraRadera
  5. Så fint du har ordnet med blomster og løker ! Jeg har satt Oliventreet midt oppå kjøkkenbenken , kom jeg til å tanke på da jeg så sinkbøtten du har plantet i. De er så fine de gammle bøttene , men oppå kjøkkenbenken hos meg ble det voldsomt , men hva gjør man ikke for at plantene skal få nok lys ?!! Fin kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  6. Vilka fina blommor! Jag tycker att tazetterna doftar härligt, men här "gnälls det" ifall det luktar för starkt. Så nu ska jag leta doftfria hyacinter, tror jag... Och jag gillar att det fortfarande är höst,,, vi får nog vinter så vi "rer oss" , tror du inte?
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Har du än ringblommor?
    Vackra blommor!
    Ha en bra början på veckan!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  8. Så snyggt att plantera amaryllis i en zinkhink! Det måste jag härma!
    Satte en stor lök för två veckor sedan och inte minsta lilla knopp syns ännu!
    Blir väl att den blommar till påsk!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga färger på dina bilder idag, man blir ju jätteglad!
    Försökte ringa NIX idag om mobilnr eftersom det kommer att bli fritt, men det var så lång kö, så en röst bad mig återkomma!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Åh så fint! Jag måste skaffa mig en hyacint eller två till advent. De vita är mina favoriter! Och det verkar inte som om Pebbles är så intresserad av dem och det är ju tur det eftersom de är giftiga för katter. Ja det ser verkligen ut som om det är vårsol som skiner in i köket hos dig! Hihi jag tjuvläste detta inlägg igår men sen var jag inte på datorn utan NU får du en kommentar. PS. Han har mailat mig om mattan nu men den verkar vara slut i lager precis nu såklart så vi får se vad det blir! Kramis!

    SvaraRadera
  11. Vad snyggt det kommer att bli när det blommar. Är så glad att jag kan ha amaryllis i alla fall, hihi. Resten får jag bara drömma om.
    Har en amaryllis i källaren som har väldigt långa blad. Man kanske skulle plantera om den och se om den vill komma igen?
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  12. Ljuvliga bilder...plåthinken gillade jag skarpt. och det där med telefonterror håller jag med om...hur tråkigt som helst.
    Kram från mig
    Carina

    SvaraRadera
  13. Hej bästa Du!

    På vår veranda skulle nog det mesta frysa bort just nu. Bitande kallt med -18 grader. Tur man får vara inne och har torr och fin björkved att elda med. Den värmer så gott :o) Menar du att du plockat ringblommor ute???? Nog är det stor skillnad här o där i så fall :o)

    Jag ska genast anmäla mitt mobilnr till NIX så är det gjort. Det lär ju ringa ändå med kanske sållar det bort något samtal ändå. Hoppas det.

    Så fina planteringar du gjort. Blir ju så strålande fint att plantera i zinkhinkar. Så några jättefina krukor i plåt med vacker patina hos Blomsterlandet i en tidning. Dom måste jag kolla in nästa gång jag tittar in där. Fick en vision om fina julgrupper i dem :o)

    Ha det gott!
    Mys o Må!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  14. Men ringblommor det var inte dåligt, tror inte jag sett den kombinationen ringblomma/hyacint innan :) Ha det fint Karin

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!