söndag 27 oktober 2013

Försöka duger

Så länge jag kan minnas så stickade min mamma sockor.
Tjocka sockar som våra barn kallade dem.
De fanns alltid till hands när det började bli kallt ute.
Jättebra att ha till kalla gummistövlar.
Bra att ha inomhus på lekis och i skolan.  
Mamma hade alltid en stickning på gång.
Jag stickade aldrig en socka på den tiden.
 Hon försåg oss med så många sockar vi behövde.
 Men nu blev jag så sugen på att försöka när jag såg Karins inlägg om tomtesockar.
Karin med bloggen karins bloggiblogg.
Hon inspirerade mej att börja sticka dessa underbara sockor.
Jag hade inte tålamod att springa runt och leta efter rätt garn.
Dessutom visste jag ju inte om det skulle bli något av det.
Så jag köpte billigt Skottegarn på Coop.
Det fanns inte i de rätta färgena
men så här blev min.
Visst, inte helt perfekt, men jag är ganska nöjd.
Den var riktigt rolig att sticka.
Nu återstår bara att ge sig på en till och hoppas den blir likadan!



13 kommentarer:

  1. Ååh där var hemlisen! Skitgulliga ju, hihi, så där så man fnittrar av glädje! Klart du kunde sticka sådana, det har du i blodet (det är bara jag som tydligen missat den biten) och jag är säker på att nästa blir lika fin! Kramis!!

    SvaraRadera
  2. Men vad fin!
    Nog kan du sticka, ett sånt mönster stickar man väl inte bara sådär..............

    Önskar dig en ny fin höstvecka,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Underbara! Men nog inget man sticker samtidigt som man håller ett öga på TV rutan!
    Men barnbarnen skulle jubla om de fick sådana i paketen!
    kram M.E

    SvaraRadera
  4. Åhhh vilka härliga raggsockor :) Vad kul att kunna sticka så fint. Jag har börjat virka mormorsrutor i hopp om att få ihop en pläd, tror jag får tänka om och typ nöja mig med en kudde för det går inte så fort. Är lite peroidare och virkar lite här och lite där (månader i mellan ibland), hihi!

    Kram Kina

    SvaraRadera
  5. Å så koselige minner du har om moren din ! Det er så deilig med skikkelige raggsokker , som vi sier her , og så fine med mønster og julenisser på ! God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  6. Ursnygga tomtesockor, dom blev fina!
    Nu fick jag också lust att sticka tomtesockor.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  7. Å vad fina du har gjort och de är redan klara, himmel nu får jag panik jag har precis börjat på mina. Men visst är de fantastiskt söta. Då är det bara att hoppas att mina tomtar blir lika fina som dina :) Kul att du gillade mönstret.
    Ha det jättebra Karin

    SvaraRadera
  8. Fina julsockor du har gjort! Så duktig du är!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Så jättefina julsockar du gjort.. Man kan tro att du aldrig gjort något annat...

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. ÅÅåååå, vilka fina sockor, såna vill jag, jag måste stöka undan alla oavslutade handarbeten som ligger och så börja sticka, det ser så kul ut. Jag vill också sticka tomtesockor!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Försöka...du har verkligen lyckats med mönstret och jag ser helt tydligt att det är små tomtar. Mönstret påminner mig om "gubbatäcken", jag vävde det för länge sedan och upptäckte långt senare att alla gubbar hade fötterna åt fel håll!
    Undrar vem som ska få dem...

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  12. Vilka fina sockor och passar fint till jul :-). Jag är också på gång att sticka sockor till min gamla moster, men har inte kommit så långt med dem. Hon har en väldigt bestämt åsikt om hur de ska vara.

    SvaraRadera
  13. Så fina de är! Jag påbörjade stickning av sockor förra hösten. Jag har gjort en och en halv... Det körde ihop sig vid andra sockans häl och sen blev de liggande,
    Kram, Eva

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!