torsdag 17 mars 2016

Säkra vårtecken.




När bonden kör ut gödsel på åkrarna runtomkring.

När flugorna surrar för fullt i fönstren.
 
Två vårtecken jag inte alls gillar!!!




När jag planterat penséer i blomlådorna längs vår byväg.
 
När vi suttit i vår veranda,
och ätit glass för första gången i vår.

När vi sett svanar flyga norrut.

När vi hör kanadagäss kackla vid sjön.

När jag hittat tussilago längs med vägkanten.
 
 
 
När vårkvällen bjuder på en så här vacker solnedgång.
 
 
När jag dessutom har städat inför helgen redan på torsdagskvällen,
då känns det extra bra!
Trevlig vårhelg alla ni som tittar in!


15 kommentarer:

  1. Tack för besöket hos mig i min blogg. Fina bilder du lagt ut,,,om VÅREN. kramiz ♥

    SvaraRadera
  2. Så koselige vårbilder du har tatt ! Ja det er fine ting som du beskriver , små men samtidig store ting som skjer i naturen rundt oss . Jeg synes at det er koselig med litt møkkalukt på jordene jeg , bortsett fra de bøndene som gjødsler med menneske skitt , DET stinker gruuusomt ! God vårhelg til deg , fra meg som også har et svanepar som flyr forbi her hver dag , over elven. Klem

    SvaraRadera
  3. Så många härliga vårtecken du bjuder på! Det märks att du bor längre söderut än jag. Det enda snarlika är att jag suttit på balkongen och fikat två dar i rad! Annars märks det att jag bor i stan med snö fortfarande kvar på vissa delar av parken utanför. Men jag har tagit fram cykeln! Ett riktigt vårtecken och en glädje så god som någon!

    Glad vår på dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Mange herlige vårtegn, til å bli glad av.Gjødsellukta er vel bare en periode, men fluene kan jeg også være foruten.Det er i alle fall herlig at det er VÅR!
    Ha en fin helg!
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  5. Underbart! Vilken lycka att hitta årets första tussilago, få saker slår det. Äntligen börjar man kunna se lite gräsmatta hemma hos oss. Det är nästan så att jag har glömt hur gräs ser ut haha. Vi har haft vitt ända sedan jul, med undantaget av någon enstaka vecka där i början av februari när vi hade tillfällig barmark. Så jag välkomnar våren med öppna armar, iklädd rosa kofta! Fniss. Kramis!

    SvaraRadera
  6. Nu börjar verkligen alla vårtecken komma i snabb takt. Just nu när jag skriver här, så åker bonden på åkern med traktorn. Vet inte om han gödslar, för jag har inget doftsinne :-), vilket är tur i såna här lägen.

    SvaraRadera
  7. Många härliga vårtecken !! Men inte heller jag gillar bondens gödsel. Jag får nysattacker . Som tur är försvinner lukten ganska snabbt.
    Hoppas att helgen blir som du önskar. Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Det är många saker som ändrar på sig när våren kommer! Flugor gillar inte jag heller, men tack och lov har vi inte så många här, dom blåser väl bort. Annars tycker jag allra bäst om när man kan ha fönster och dörrar öppna nästan hela dagarna, det är så skönt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Ljuvligt, ljuvligt, jag menar med dessa vårtecken inte flugorna och kogödseln.
    Vi har snö så långt från tussilagotid.
    Ha det så bra!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  10. Det finns både neg. och positiva händelser när våren kommer.
    De negativa håller jag fullständigt med dig om, vad hjälper det att man bor på landet, skit luktar skit var man än är, men svärm-gödsel är outhärdligt vidrigt.
    Då ber jag alltid om regn så stanken fort försvinner.
    Irriterande flugor och också hemska men de är ändå mer okej än knotten.
    Knotten kan förstöra hela sommaren om det så sig vill . . . .
    Men tills de kommer passar vi på och njuter av allt annat gott och skönt.
    Jag har inte sett några tussilago än, du brukar 'ligga steget före' där.
    Men jag är glad att tranorna har kommit, de börjar 'sjunga' väldigt tidigt på morgonen. I början tycker man att 'fy farao' vad de skränar, hi hi . . .
    men längre fram har man vant sig vid oljudet och hör dem inte . . . .
    Men den ljuvliga tiden börjar nu och påsken gillar jag mer än julen.

    Glad Påsk kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. Bondens gödning av åkrarna saknar jag inte, men annars så har jag just nu en oerhörd längtan tillbaka till livet på landet! Påsken känns inte alls som vanligt… men vi ska fira påskafton hos en dotter som bor vid havet, så det ska nog bli en bra dag.
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    Stor kram M.E

    SvaraRadera
  12. Ja, nu kan vi börja tanka vårenergi! Skitlukten från gödsling kan jag stå ut med så länge fördelarna med att bo på landet är fler än nackdelarna. Den dag det är tvärtom ska jag allvarligt fundera på att flytta till en lägenhet i stan :)
    Varma kramar till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. En hel del vårtecken har jag också hittat men idag verkar det som om hösten har kommit hit igen. Så grått och trist och blött. Såna dagar kan man vara utan.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga vårtecken! Gödsellukten är verkligen ett av de säkraste när man bor på landet och har man för vana att torka tvätten utomhus kan det bli problem.
    Väldigt trevligt med blomsterlådor längs byvägen! Jag har nöjt mig med att städa diken från skräp.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Hei E . :) Hvor har nå du taget vegen ?? Hihi . Jeg legger snart ut et innlegg på bloggen min , men du vet ... livet går litt opp og ned. God lørdag og god klem til deg .

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!