onsdag 20 augusti 2014

Underblomma - Mirabilis jalapa!


Mirabilis jalapa eller på svenska Underblomma
heter växten som jag hittade i en liten nystartad handelsträdgård en bit hemifrån.


Jag köpte den som en liten planta och jag visste inte så mycket om den.
Men tack vare Google så hittar man det mesta!

Jag läste på om den att i England kallas den Four o´clock flower
eftersom blommorna öppnar sig på eftermiddagen.
Jag hittade att rötterna kan grävas upp och sparas som dahliarötter.
Man kan även fröså den.
Så nu måste jag se till att samla frön också!
Vissa plantor är flerfärgade.

Jag hittade en så fin blogg där den beskrevs. 
Klicka HÄR så kommer du dit!
Jag skulle tro att det är någon av er som känner igen den nu!!
Det är i alla fall en blomma jag tycker mycket om!

Måste också tala om att precis på dagen för två år sedan
så skrev jag mitt första blogginlägg!
Oj, vad tiden går!


9 kommentarer:

  1. Jaha! Inte såg jag att det var en Underblomma! Har haft några plantor för länge sen som min dåvarande svåger hade frösått. Mina var rödrosa. Kul att rötterna går att spara, det hade jag ingen aning om. Tänk vad google kan berätta!

    Kramar från Eva-Mari, som grattar till två år:)

    SvaraRadera
  2. Vad häftig blomma som slår ut klockan fyra, hihi. Grattis till två fina bloggår, tiden går fort när man har roligt!! Kramis!

    SvaraRadera
  3. Google är bra, där kan man få reda på mycket, hur gjorde man innan google...;)

    Kul att du tittade in till mig, så hittade jag dig också!
    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Grattis till dina två år! Hoppas det blir många fler för jag gillar din blogg!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  5. Nog har jag grubblat över vad du har för blomma, så nu tackar jag för svaret!
    Så vacker och du får gärna berätta var handelsträdgården finns! Låter som den är
    värd ett besök!
    Grattis till 2 års bloggande! Själv har jag tankar på att sluta var och varannan vecka, men
    det rullar på ändå! Det är ju så trevligt att titta in hos er andra och så blir det ett inlägg hos
    oss också i rena farten!
    kram M.E

    SvaraRadera
  6. Känner inte igen denna Underblomma, men den verkar ju helt underbar, och det där med att slå ut i blom om eftermiddagen, hi hi känner jag igen, för det är då jag börjar vakna till någorlunda liv :)

    Kramen Eva

    SvaraRadera
  7. Det där är en ny bekantskap för mig. Söt blomma! Ska bli spännande att se om fröna ger ny plantor. Alltid roligt att ta frön. Idag blev det svarta penséer och rysk martorn som hamnade på torkplatsen.
    Känner mig rik...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. ser jättefin ut har inte sett den förut
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Grattis på 2-årsdagen! Jag började i januari och tiden bara rinner iväg. Du verkar ha mycket att skriva om och det händer saker hela tiden, så kul!
    Underblomman är ny för mig. Läser bland kommentarerna att den finns i andra färger också, men den gula lyser upp.
    Nu ska jag prova Underblommalänken och lära mig lite mer.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!