lördag 20 december 2014

Siktebröd.


Eftersom jag lovat att dela med mej av mina suveränt både goda och enkla bröd
så kommer här recepten.

Siktebröd.

50 gr rumsvarmt smör
4 dl mjölk
4 dl vatten
100 gr jäst
brödkryddor efter smak
Jag tog en matsked färdiga brödkryddor
Det går också bra med 1 msk av vardera anis och fänkål
1msk salt
½ dl ljus sirap
10-12 dl rågsikt

Gör så här:
Tag lite av degvätskan och rör ut i smulad jäst.
Jag gör det direkt i min assistent (en gammal Electrolux)

Tillsätt sedan all vätska, sirap, smör och mjöl blandat  med brödkryddorna
Kör i maskin minst 5 minuter, tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter.
Låt jäsa 30 minuter.
Baka ut till runda kakor.
Jag brukar dela degen i två högar och sedan dela den i fyra bitar.
Forma den till runda kakor och lägga fyra kakor på varje plåt= 8 fina runda kakor.
Nagga och jäs c:a 30 minuter.
Grädda i 225 graders ugn12-15 minuter.
Låt svalna under bakduk.
Går utmärkt att frysa in, men är underbart gott färskt.

1 kommentar:

  1. Siktebröd ska jag skriva in i min receptbok. Ser jättegott ut.
    Tack så mycket!

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!