tisdag 10 september 2013

Skötselråd för Clivia


Så här vackert blommade en av mina Clivia miniata i våras.
På svenska kallad Mönjelilja, Klivia.


Tack för alla kommentarer och frågor om Klivian.
Nu har jag läst i tre böcker om skötselråd,
så här kommer lite sammanfattning.
För det handlar ju om att få den här växten att blomma .
För när den blommar så är den så fantastiskt vacker.
 Det är en anspråkslös växt,
som trivs i alla lägen.
Vattna måttligt under den ljusa årstiden
och sparsamt under vintern.
Låt jorden torka upp något mellan vattningarna
så att inte de köttiga rötterna ruttnar.
Växtnäring en gång i veckan under vår och sommar.
Sedan ingen näring och sparsam vattning,
gärna svalare rumstemperatur.
Den klarar ner till 10-15 grader.
Den blommar vanligtvis i början av april,
och när man ser blomstängeln börjar man vattna lite mera igen.
Den får sidoskott och när krukan verkar för liten
bör man plantera om för att rötterna  ska få plats.
Vanlig blomjord går bra, men blanda gärna med små
lecakulor, fint grus eller perlit så blir det luftigare för rötterna.

Jag hoppas att jag har gett svar på era frågor
och jag hoppas också att era klivior ska blomma framåt nästa vår!
Då kan ni väl visa dem i ett blogginlägg!

20 kommentarer:

  1. En sådan där har jag vuxit upp med hemma hos mor, men aldrig sett någon i affären! Konsten att få liljor att blomma verkar vara att de ska stå lite trångt med rötterna och inte ha så mycket vatten!
    Sådant som passar mig, så kanske ska ta en titt i blomsteraffären och köpa mig en Clivia!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen, få se hur det går, visar säkert om den börjar blomma.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Tack för skötselråd!! det är väl ungefär så jag sköter om mina, så kanske, kanske att den blommar till våren igen. Jag lovar att göra ett inlägg om min Clivia då:)

    Ha det gott!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  4. Jag har också en Clivia som är efter min gammelmormor. Tyvärr sköter jag inte om den som jag borde, men den är otroligt tacksam och tålig. Den blommar dock inte utan växtnäring och i våras fick den ingen näring, så det blev inga vackra oranga blommor i år!

    Vi hämtade hem valparnas pappa i helgen, han ska bo hos oss i några veckor till att börja med. H ska jaktträna honom, vi får se hur det går!

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Det är roligt med växter som man kan ha länge :) Kram!

    SvaraRadera
  6. Den är verkligen maffig och vacker! Kramis på dig lilla mamma. Imorgon är sista dagen på det här intensiva jobbet. På torsdag tillbaka till ordningen vid min vanliga dator. Kramis!

    SvaraRadera
  7. Så fint bilde av den vakkre Kliviaen ! Fin dag til deg ! Klem

    SvaraRadera
  8. de är vackra, mamma hade en sådan förr
    kramar

    SvaraRadera
  9. Hej! 2 av min mönjeliljor har börjat blomma nu i januari, dock är blomstängeln så kort, blomman blir nere i bladvecken.Hur ska man göra för att få upp blomman högre? MVH Maria i Dalarna

    SvaraRadera
  10. Du ökar på vattningen nu när knoppen syns.Den kommer säkert att växa upp så sakta innan den slår ut fullt, det brukar mina göra! Men det har aldrig hänt att mina har blommat så tidigt på året! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Nu blommar den ena så fint. Stängeln har kommit upp alldeles lagom högt för att vara i full blomning.....MVH Maria i Dalarna

      Radera
  11. Jag har en Clivia, som blommade två ggr i våras. Blomstänglarna står kvar, gröna och kraftiga och förmodligen är det frön i dem (tjocka kulor där blommorna satt). Hur gör jag? Ska jag kapa stänglarna, så att nya blommor kan komma. Tar jag vara på frökulan?

    SvaraRadera
  12. Jag har alltid kapat blomstänglarna efter ett tag, men jag har läst på att man kan ta vara på fröna. Jag delar dock mina för att få fler, de gillar inte att stå trångt, då blommar de inte. Hoppas du lyckas med dina, bara de står ljust så brukar de blomma! Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Har fått en Clivia av min syster.Den blommar så fint nu.Har planterat om den i större kruka i gång för ett år sedan.

    SvaraRadera
  14. Fantastisk vacker är Clivian då den blommar.Har fått den av min syster för knappt 2 år sedan.Har planterat om den 1gång.

    SvaraRadera
  15. Har precis köpt en clivia med en stor fin blomma, nu är jag väldigt oroad över att jag inte kan sköta den. Har en till som jag tog som skott för 2,5 år sedan. Den har inte blommat men ser pigg och fin ut, nyss omplanterad. Tror ni att den kommer att blomma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan vara lite nyckfulla med blomningen, ibland hoppar de över blomningen något år, men ser de som du beskriver det fina ut i bladen så finns det hopp. Ställ den svalt höst och vinter och vattna sparsamt, sen ljust och näring varje vecka frampå vårkanten så lyckas du nog få blommor framöver! Lycka till!

      Radera
  16. Ja nog är min clivia så vacker nu när den blommar,men varför blir inte
    blomman högre på min egen?

    SvaraRadera
  17. Tack för alla goda råd. Jag skall plantera om min Clivia nu och kollade din blogg för att eventuellt få några tips.

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!