torsdag 12 september 2013

Päronpaj - min bästa







Under höstarna här bakas det många päronpajer. 
Vi har ju lyckan att ha fyra stora gamla päronträd.
På den tiden när jag arbetade inne i den lilla staden och mannen gick hemma
överraskade han mig ofta med en päronpaj.
Receptet vill jag dela med mig av här.
Jag skalar och klyftar ett gäng päron så de täcker botten i en pajform.
Jag smälter 100-125 gr margarin i en gryta.
Mängden beror på hur stor form jag använder.
Min fina Bruka pajform som jag använder här är inte så stor.
När margarinet smält tillsätter jag
1 msk grädde, 1 msk ljus sirap och 1 dl socker
blandar allt och tar grytan från spisen.
Därefter tillsätter jag
1 1/2 dl havregryn, 1 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljsocker.
Rör ihop allt till en smet och klicka över päronen.
Om man gillar nötter kan man hacka 1/2 dl hassel-eller valnötter grovt och strö över.
Sätt ugnen på 200 grader och schysst in i ugnen, ca 20 minuter.
 Servera lite ljummen med gräddig vaniljsås. 


Det här var en repris från förra året,
men visst är det pärontider nu!



11 kommentarer:

  1. Tänk päronpaj har jag nog inte ätit. Det kanske jag skulle testa. älskar ju pajer av olika slag.
    Snart sängen för mig så godnatt. Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så fint! Paj smakar gott ur den formen, minsann! Fina bilder. Gulligt av far att baka lite paj med. Brr vad jag frös igår, idag blir det till att kolla efter en ulltröja på stan! Kramis!

    SvaraRadera
  3. Så underbart gott der ser ut. Är så förtjust i päron. Men här finns de bara i affären... och paj är inte min prioritet just nu. Här kör vi sallad så det står härliga till...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Det ser ju himla smarrigt ut!
    Det får jag skriva av. Vi har två päronträd men vi fick inga päron i år. Men förra året hade vi hur mycket som helst.
    Ha en fin tisdag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  5. Päronpaj har jag faktiskt aldrig smakat! Det låter smaskens! Vilken underbar man då, som överraskar med paj till frugan!:-) Ha en strålande dag! Kramis

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig blogg du har! När jag ser huset, omgivningen och ditt sinne för pyssel och heminredning, så känner jag att vi bara mååååste åka och hälsa på er snart! Kram systerdotter Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är så välkomna! Kul att du skrev en kommentar.

      Radera
  7. Jag som är världens pajälskare har faktiskt aldrig ätit päronpaj. Tack för receptet! :) Och åh vilken fin form du har! Alltså pajformen menar jag. Din form har jag inte en aning om ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  8. Mmmm den skal jeg prøve ! Takk for oppskriften. Klem

    SvaraRadera
  9. Jag var precis inne på Melody and M.E's blogg och såg detta recept. MUMS! Det måste jag prova. Ser supergott ut.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!