fredag 3 maj 2013

Kråksång.......framöver


 I vårt gamla päronträd vid vedboden har ett kråkpar
funnit att håligheten mellan nedersta grenklykan
är ett perfekt bo.



 
En kråka har hållit till några dagar ovanför håligheten i grenklykan.
Vi undrade givetvis varför.
 En stege hämtades och vi kollade ner i hålet.
.För att kunna se ordentligt fick vi hämta en ficklampa.
Därinne låg kråkmor och ruvade.
Inte visste jag att kråkägg är turkos.
Nu ska kråkan få ruva i lugn och ro.
Ro lär vi nog inte få framöver, när ungarna kläckts.

9 kommentarer:

  1. Hej! Oj, mycket intressant! Roligt sen när ungarna kommer:)
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  2. Nej jag tror nog att det blir kråk-konsert.
    Trevlig weekend!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Åh vad häftigt, vilket coolt och spännande inlägg! Det är sånt här som är så kul att följa med ert liv på landet. Vad skoj ni måste ha haft. Det får mig att tänka på när jag hittade ett fågelbo i en rutten gammal stubbe här i skogen. Jag hörde hur det kvittrade och pep där inne. Så kikade jag ner så nära jag vågade och såg massa små näbbar gapa mot mig där nere. Så sött. Ja du, turkost ägg - det är väl det enda fina i kråksången :P
    Kramis!

    SvaraRadera
  4. Men så vackert ägg, vilken färg.
    Tänk vad livat det blir sedan när "bebisarna" kommer, spännande.

    Fin helg,
    Kramar Anneli

    SvaraRadera
  5. Men ååå vilken spännande hyresgäst. Vackert ägg. Det var ett bra hålrum att bygga bo i.
    Förra året hade min son Emil (han som bor i Göteborg)ett fågelbo på sitt fönsterbleck. Det kläcktes ungar i äggen och han kunde följa dom från dag till dag. Konstigt ställe att bygga bo på, ett hyreshus utanför fönstret.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Men i alle dager , er det Kråka som legger de fargerike blåturkise eggene ??!! Det visste jeg ikke, men jeg har sett et sånt egg en gang som lå på bakken. Kråkemor ligger så fint å varmer eggene. God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  7. Mormors lilla kråka, sjunger vi här... annars så vill jag gärna att kråkorna håller sig en bit ifrån trädgården.
    Skator och kråkor finns det lite för mycket av här redan, så de får gärna bo hos dig.
    Önskar dig en riktigt skön helg!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker färg det var på äggen. Hade inte heller en aning om att de hade turkosa ägg. Spännande att följa småkråkorna sen när de ska lära sig flyga.

    SvaraRadera
  9. Men å så fint och häftigt att få en bild på en ruvande kråka! Tänk om du kan få tag på de fina skalen sen,,, och lägga under en glaskupa kanske? Vi hittade ett litet bo i en grenklyka, med små äggskalshalvor i, den fick ligga under en kupa tills husse dammsög lite för häftigt och hela alltet for i golvet... så kan det gå.
    ha en fin fortsättning på helgen
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!