söndag 2 november 2014

Liten gran och liten mus.


För några dagar sedan körde vägverket förbi på byvägen med en stor maskin.
En sådan där som klipper buskar och träd som har börjat växa på vägrenen.
Det gör ont i mej att se hur den förstör små fina plantor.
Men inte något ont utan att det har något gott med sig!
Nu kunde jag med rent samvete ta hand om en grantopp
och sätta i vatten när jag kom hem.
Plus att jag kunde plocka tallris och pynta blomlådorna med.


Här har ännu en levande varelse fått sätta livet till pga människans uppfinningar.
En liten mus som fått (lik)ström i sig och blivit hängande med svansen i proppskåpet.
Jag kände en svag "dömuslukt" i morse när jag gick genom vårt bibliotek.
Och mycket riktigt så fanns det en "döing" där.
Det är inte första gången. Vill du se något ännu värre så kolla HÄR.
Nu ser jag att olyckan hänt på precis samma ställe.

Nu är musen borta och tack och lov slipper vi den äckliga lukten.
Den här musen gör i alla fall inte om sitt misstag!


13 kommentarer:

  1. Jag tryckte på här, läskigt! Ditt proppskåp
    är effektivare än en musfälla ju.
    Jättefint med granen.
    Och hon som gungar såg jag inte, jag är ju
    värmlänning så då får man luras.....fniss
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Ja fy tusan vad det kan lukta. Vi har varit med om precis detsamma i vårt proppskåp fast vår hade inte hunnit få skelettform när vi hittade den. Vi har redan tagit 11 i fälla i vårt diskbänkskåp. Undrar hur de kommer in ? Men inomhus vill man i alla fall inte ha dem.
    Jag brukar nästan gråta när de klipper vägkanterna på sommaren. Men du hade tur som fick dig en gran. Du får väl plocka fram lite pynt redan.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Jag brukar plocka dikesgranar och sätta i vas, för jag tycker att dom är ju bara i vägen i diket.
    Och hujedamej möss och råttor.
    Den här tiden på året skall man nog vara på sin vakt för det är nu som mössen söker sej in.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  4. Hi hi hi . . . nä den gör inte om det, men vilken dumming, vad hade musen där att göra . . . .
    I torsdags när dotter 'Kicki' kom hem, hade de en döing med sig (hamster) Rolf fick gräva som vanligt. Snart är våran skogsdungen en djurkyrkogård. Jadå de tände ljus också, du milde tid . . .
    En och annan död mus plockar Rolf ur fälla, Sixten hinner inte med att fånga alla ute, jag tror nog han börja bli trött på delikatess mat, *fniss* Jag fattar precis för det kan bli för mycket av det goda

    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  5. Ser just att katten sitter och glor in i väggen... det är säkert en mus (eller fler) som kryper omkring där. Eller kanske under huset. Dags att låta katten göra skäl för brödfödan snart, och inte bara gå här hemma och drälla och äta...
    Ha en fin vecka!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Så fin liten gran du fick tag i! Och stackars musen, uschiamej som Skalman brukar säga, hihi. Jag hoppas jag slipper känna någon dömuslukt på jobbet i vinter men tyvärr är risken rätt stor i det här gamla huset! Kramis!

    SvaraRadera
  7. Ja inte något ont som har något gott med sig. Det är härligt att (med gott samvete dessutom) kunna plocka in en grantopp. Härligt!
    Men stackars lilla mus. Vilket hemskt öde att bli elektrifierad (hm..heter det så?!). Stackaren.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  8. Å neei æsjj så ekkelt !!! Jeg holdt på å spy da jeg så bildet av den døde musen , grøss. Det ser vakkert ut med lille granen iforan vinduene hos deg , så koselig ! Gran kan man j ha hele året ! Fin ny uke til deg ! Klem

    SvaraRadera
  9. Stackar´n...man ska inte ge sig på elektriska grejer om man inte är kunnig, det vet jag mannen i huset sagt...Och lukten...den känner man alltför väl igen! Än så länge ingen lukt här, skulle tro att våra små gäster lever gott fortfarande, tycker jag hör dom då och då...
    Ja, det är sorgligt när de klipper vägkanterna, för de få blommor som fortfarande orkar och trotsar årstiden försvinner också. Däremot har jag inte haft sån tur så det funnits smågranar som jag kunnat ta reda på. Din kommer säkert att vara grön och frodig länge så du kan dekorera den till första advent dessutom.
    Ha en bra start på veckan!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Åh, sånt där har vi också råkat ut för.
    Som det luktade innan vi äntligen hittade den stackars sönderbrända musen...................

    Vilken tur du har att hitta smågranar så lätt, vet inte vart jag ska leta i år.
    Inte kan väl jag ha sån tur.

    Kram på dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  11. Ja, nu har mössen flyttat inomhus. Katterna löser av varandra vid råtthålen i hönshuset. Fångar nåt varje dag.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Stackars möss, men vi får trösta oss med att de dog omedelbart. Sedan är det obehagligt att de kan ställa till med brand, det är min stora fasa.
    Då är det mycket trevligare med små granar!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  13. Ojsan! Så kan det gå om man är en nyfiken liten mus. Vår effektiva "musfångare" (katten) har gett sig iväg på vandring tror vi. En dag var han bara borta och vi har inte sett honom sen. Saknaden är stor.

    Men fint blev det med din lilla grantopp i vasen :)! Ha en skön kväll.

    ~ Maria ~

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!