lördag 28 juni 2014

Terrorister och gråväder.


Här sitter terroristerna på ladugårdstaket mitt på ljusa dagen.
Så ljust det blir en sådan här regnig dag.

Den senaste veckan har vi väckts tidigt. Ibland lite försiktigt. 
Ibland med ett tilltagande ljud, som bara har ökat och ökat.
Detta har föranlett mej att varje kväll  stoppa proppar i öronen.
För blir jag väckt vid fyra, fem på morgonen så kan jag oftast inte somna om.
Och går man inte och lägger sig i den ljusa sommarkvällen förrän efter klockan tolv
så blir det för få timmars sömn för mej.
De sitter på gräsmattan, på hustaken, i päronträden,
ja överallt.
Och inte är de rädda heller.
Inte ens för en kärring som går ut i särken klockan fyra på morgonen
  och försöker skrämma bort dem med en marackas
gjord av en gammal pepsiburk med gula ärtor i.

Vem är det då som väcker mej, undrar du kanske.
Jo hundratals av den här sorten.


Den här bilden hittade jag i vår gamla fågelbok, tryckt 1953.
Men visst ser de likadana ut idag.
Och visst ser den riktigt elak ut!
Jag tycker den har en mordisk blick.
Precis som jag får när den väcker mej ur min törnrosasömn....

20 kommentarer:

  1. Haha! Jag kände igen mig lite i din beskrivning. Här är det skator som jag slåss med. Håller med om att fågeln har en mordisk blick. Marackastipset ska jag testa. Kram och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså du har skator, ja de är ju vackrare men nog lika envisa! Lycka till med din marackas!

      Radera
  2. Hihi vilket härligt inlägg! Jag tycker du var så härlig som gick ut med din marackas i tidig morgonstund! Jag berättade det för M igår och han log. Himla kajor, de låter inget kul och blir läskiga i stor skock! Tyvärr verkar vi ha en del vid huset men små söta fåglar också tack och lov. Fint inlägg detta, tycker jag! Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag fick vi faktiskt sova, men de kommer säkert i morgon. Läste i min dagbok att vi hade dem här precis samma datum förra året!

      Radera
  3. Hi....hi......inte kul.
    Här i stan har vi fiskmåsar som stör tidiga morgnar, och som de skitar ner!
    Stora och hemska.
    Jaja, de ska väl leva de också.

    Kram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo fiskmåsar har vi också haft massor av dels när vi bodde vid Vättern och vid vår sommarstuga här på ostkusten, de för mkt oväsen de också, men kajorna slår nog alla rekord.

      Radera
  4. Men stackars dig, jäkla Kajor de är inte roliga alls. Som tur har vi inte dem här, det räcker med kråkor och skator men de är inte så hemska som kajor.
    Ha ha . . . nä du inte hjälper det att käringen springer i nattskjorta och väsnas. Nej det måste till något värre. Kanske några 'smällare' men vad säger då grannarna ??? hi hi hi . . . .
    Nää det är ett dilemma, hoppas någon kan ge er ett bra tips.
    Ta en 'tupplur' på dagen så kanske du hinner ifatt sov-tiden.
    Lycka till/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en tupplur behövs allt ibland och det kan man unna sig på ålderns dar!

      Radera
  5. Kajor är inte charmigast av fåglar. Vi har gott om dem här i Hjo, de sitter på taket och väsnas och lämnar inte hunden någon ro. Ändå räddade jag en unge för ett tag sedan, som flugit rakt in i altandörren. http://hanskhjo.blogspot.se/2014/06/god-garning.html


    http://hanskhjo.blogspot.se/2014/06/god-garning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag läst om din goda gärning, tur att det finns snälla människor när en elak fågel råkat i nöd! Kul att du hittat hit till mej!

      Radera
  6. Nu har jag ju inga terrorister på taken här i närheten...men jag kan tänka mej hur det är!! Fast ibland (på dagtid då...) kan det vara lite intressant med dessa fåglar, de ska ju vara bland de intelligentaste fåglarna vi har i vilt tillstånd. Här är det tranor som på vårkanten står nattsömnen, och de är också väldigt morgonpigga...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har varje år flera tranor här alldeles intill på åkrarna. Men de uppför sig faktiskt och är ganska tysta när vi sover:)

      Radera
  7. Kära nån, jag har hört skockar av kajor som väsnas runt kommunhuset (!), vilket herrans liv de för. Och när jag kikar på bilden är de väldigt mååånga där på taket.
    Bra försök ändå att i särken försöka skrämma dem med egengjord marackas! Heja!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  8. Usch de där vill man inte ha omkring sig. Inne i stan så är det såna jätteflockar som håller till precis i rondellen när man kör in. Och det ser riktigt läskigt ut när himlen blir alldeles mörk när dom flyger iväg. Jag tänker på filmen Fåglarna, jag... brrrr...
    Här hemma har vi koltrastar vi... och så några trevliga skogsduvor. Tranor också, men som sagt, dom är tysta o försynta utom en stund på förmiddagen när dom flyger iväg för att äta.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Nei de er ikke snille og pene ut det er sikkert og visst . Det beste jeg vet om sommeren er å våkne til fuglesang , bare ligge og høre og nyte denne lyse fine årstiden . I dag har vi hatt litt sol , men fy så kald vind . Ønsker deg en god natt ! Klem klem

    SvaraRadera
  10. Jag hatar också att bli väckt innan f--n kommit i byxorna, även om det är andra fåglar som ligger i här tidigt på morgnarna. Värst är det förstås på våren.
    Som Rigmor säger ovan lär ju kråkfåglarna vara mycket intelligenta och skjuter man in i en skock kajor, så begriper de att hålla sig borta ett bra tag (jag har många jägare runt mig därav infon). Så att ta hjälp av en jägare är mitt tips.
    Lycka till
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bror och mina brorsöner är jägare, men de bor lite väl långt härifrån, men funderar på att köpa ett luftgevär eller knallpulverpistol!!

      Radera
  11. Håller med de ser verkligen elaka ut
    kram Rosa

    SvaraRadera
  12. Oj, oj hemma hos oss brukar det vara skator. Ha en fin kväll Hanna

    SvaraRadera
  13. Ah, ja, kajor, det hade vi när vi bodde i storstan men där kom tack och lov kommunen och sköt av en del och resten försvann. Det blir lite äckligt med så många. Vi har ett skatpar på vår tomt och jag vågar inte schasa iväg dom.....men nu är ungarna snart stora så något får vi hitta på, dom skrämmer andra smådjur inbillar jag mig.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!