tisdag 15 oktober 2013

Visst är vädret vackert!


 Julie ville dela min handduk när jag tog ett fotbad i morse.
 
 Idag har vi också haft vackert väder.
Denna höst är helt otrolig.
Så det blev utejobb med lövkrattning på högsta nivå.
Usch så trött jag är i axlar och skuldror nu!
Tur att jag slipper lasta skopan på traktorn med alla löv,
utan får sitta inne och vila.


Lövfällningen är nog ett par veckor tidigare i år.
Alla päronträden är avlövade redan.
Ser ni förresten mina solrosor?
De hann alla att slå ut!


Ormhasseln håller däremot hårt i sina blad.
Den brukar inte släppa alla av sig självt.
Långt fram i december sitter fortfarande några kvar.


De fyra gamla lindarna längs med vägen har också lite löv kvar.
Så det blir allt att göra om en del rensning igen.
 
Ser ni lövhögarna?
Lite grand att ta hand om.
Men vi hade i alla fall vackert väder!

15 kommentarer:

  1. Hm... här var solen framme en kvart idag. Hann inte ens utanför dörren förrän molnen hade kommit tillbaka. Löven har inte börjat falla och på de flesta träden är de faktiskt fortfarande gröna!
    Nu tittar jag på Hemnet om det finns något hus med glasveranda i dina trakter, men jag har en lista på vad jag inte vill bo granne med...
    kram M.E

    SvaraRadera
  2. Ni bor så vackert!
    Min man har också krattat i dag. Vi behöver ju inte kratta om vi inte vill, bor ju i lägenhet. Men maken har ledigvecka och han gillar att hålla på med något. Kanske lite abstinens, det är ju första hösten i lägenhet. Huset vi bor i är en tvåfamiljsfastighet. Det är en gård och mycket träd. Visst är det trevligare när man gör höstfint.
    Gulliga Julie som vill vara med matte t.o.m vid fotbadet.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Ja, jag var ute och räfsade liiiite i söndags och det känns minsann i mina dåliga axlar idag också, haha. Bara skrutt med gamla käringar!
    Jag har ringblommor som inte slagit ut än. Egentligen så slog den första ut för bara någon vecka sen. Väldigt sent, tycker jag, för nu ser dom inget vidare ut.
    Nog är det roligt med hundarna som alltid ska vara med när man sitter i fotbad. Vår ska helst slicka i sig lite vatten också så det gäller att vara på sin vakt, haha.
    Nej, nu blir det en stund i soffan igen. Gubben ha inte kommit hem än så jag kan sitta i hörnan om jag vill!!
    Ha det så gott.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  4. Å så nydelige bilder og det ser så koselig ut hos dere ! Flotte farger du ! Ja vi får nyte høsten så lenge den varer ! Jeg så at det var kommet snø noen steder her i landet , fysj !!! God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  5. Fina solrosor om de står ett tag till blir det ju bra fågelmat till vintern, Karin

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiskt fina bilder, älskar den med brygghuset och päronträdet, så vacker! Helt klart bannermaterial om man säger så! Ja man måste älska dessa vackra höstdagar, man blir alldeles salig. Mysvovvan som snodde handduken, hihi. Idag är här mulet men det är ganska varmt och upehåll så jag klagar inte. Och så har jag precis klarat av en presentation inför 30-40 pers och kommit helskinnad ut så man kan inte vara annat än glad! Kramis!

    SvaraRadera
  7. Søte Julie:-). Så vakkert det er hos deg, virkelig masse løv! Gjør du dem om til kompost? Ha en strålende høstkveld, klemmer Pam

    SvaraRadera
  8. Så vackra färger! Idag har vi hittat en skatt! En granne i byn som lägger ut små päron till förbipasserande. Gissa om vi tog ett var sitt, Lilleman o jag. Å så goda de var. Det fanns en hel massa i en korg, några plastkassar och en skylt:"Varsågod, till lingonpäron, toscapäron och marmelad". Jag tror vi går dit imorgon också, och hoppas på att fylla en kasse, kanske...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Det var då rejäla lövhögar, jag förstår att du har ont i armar och axlar nu! Här singlar löven ner, rätt var det är blåser det till och då ser man hur löven bara rasar till backen. Det går så fort när det väl har börjat.

    Det har verkligen varit en sagolik höst, först idag har det blivit mycket kallare och i morse var det frost på marken för första gången i höst. Jag måste investera i en sjal/halsduk känner jag, det har gått bra hittills men idag kändes det kallt ;-).

    Vad söt hon är Julie där hon ligger på handduken! Vad bra att hon är pigg trots allt, den lilla sötingen :-).

    Ha en fin onsdagskväll!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  10. SÖTA SÖTA Julie ♥♥♥ kram Jaja♥

    SvaraRadera
  11. Åh, så fin hon är lilla Julie. Fantastiska färger! Höstkramar till dig, vännen

    SvaraRadera
  12. vi har också en massa stora lövträd, så här krattas det också må du tro :) idag är det inte något fint väder men jag går kanske ändå ut och krattar lite
    jag ler när jag ser Julie som lagt sig så fint på din handduk, tänk vad mycket de gör, våra fyrfotingar, som får oss att må bra och le
    Sv: jo, det gick bra för Maja hos tandläkaren
    kramar

    SvaraRadera
  13. Så söt Julie är där hon kurar ihop sej på handduken.
    Jag trodde först att du hade gett henne, pedikyr :)

    Härhemma har vi fått till början av december nu med nästa veterinärkontroll, om inget akut inträffar.
    Frida, får cortison, och de senaste veckorna har ingen försämring skett, men både hon och jag vet ju, vartåt det lutar <3

    Kramen från Eva

    SvaraRadera
  14. Sv: här blåste det en del inatt, så nog har löven trillat ner, det blir till att fortsätta med krattandet
    en fin helg till dig också
    kramar

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!